گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

انجام پایان نامه ، پروپوزال، تحقیق، پروژه های دانشجویی و نگارش مقالات همایشی و پژوهشی، ترجمه کلیه متون انگلیسی

گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

انجام پایان نامه ، پروپوزال، تحقیق، پروژه های دانشجویی و نگارش مقالات همایشی و پژوهشی، ترجمه کلیه متون انگلیسی

گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

با سلام خدمت بازدید کنندگان عزیز
جمعی از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف آمادگی انجام پروژه های دانشجویی شما عزیزان را در زمان و هزینه پیشنهادی شما داریم برای درخواست:
راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره
09030980702
ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها
ای دی تلگرام:
@projenr


به تمامی کسانی که عضو کانال تلگرامی ما شوند در سفارش های خود از تخفیف بهره مند خواهند شد

لینک کانال تلگرامی:
https://t.me/Greenprojecttt

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۳ نکته کلیدی در جهت موفقیت پروژه

دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۰۵:۰۸ ب.ظ

۱۳ نکته کلیدی در جهت موفقیت پروژه

مقدمه :

 

پیش از این و در دو مقاله دوازده گام طلایی در ارزیابی دوره‌ای پروژه و نیز چالشهای متعارف در مدیریت پروژه و نکاتی در رفع آنها به بررسی راهکارهای ممکن در برآوردن اهداف پروژه در چهارچوب مثلث پروژه (کیفیت ، هزینه و زمان) پرداخته‌ام ؛ اینک ، از زاویه‌ای متفاوت به ذکر اصولی دیگر از مدیریت پروژه می‌پردازم و بر این باورم که پایبندی بدانها شرط لازم و البته ناکافی در موفقیت پروژه به شمار می‌آید . بی‌تردید ، قوانین ناگفته و نانوشته بی‌شماری در کامیابی پروژه‌ها موثرند که تصور امکان گردآوری آنها در یک مقاله - که حجم محدود و ظرفیت مشخصی دارد - ساده‌انگارانه بوده و این آرمان ، تنها با اجماع اندیشه‌های صاحبنظران مجرب و متخصص در قالب کتابی پرمایه و پرملاط امکان‌پذیر خواهد بود ؛ لیکن ، آنچه در این مجال بیان خواهم نمود اهم نکاتیست که کاربردی‌ بودن آنها ، به کرات ، در عمل به اثبات رسیده است و بر مدیران و کارشناسان پروژه‌ها بایسته است تا در جهت نیل به موفقیت در پروژه‌های خود ، از نکات ذیل غافل نمانند :

1- در هر شرایطی ، تمرکز خویش را بر سه رکن موفقیت پروژه ( کیفیت ، هزینه و زمان) از دست ندهید !
پیروزی در پروژه بستگی ‌به برقراری تعادل مناسبی بین سه ‌عامل مهم زمان انجام ‌کار ، منابع مورد استفاده و نتایج‌ کار در راستای ارائه‌ سطح‌ مناسبی از خدمات به ‌مشتری دارد . پروژه در خدمت رضایتمندی مشتری است ، بنابراین سه ‌عامل مهم موردنظر او باید در نظر گرفته‌شده و تعادل مناسبی بین آنها برقرار شود . او علاقه‌ دارد پروژه‌اش در موعد مقرر به‌ پایان ‌رسد ،‌ نتایج مشخصات درخواستی را رعایت‌ کنند و دقیقا آنچه باشد که او می‌خواسته و در آخر اینکه پروژه قیمت ‌تمام‌شده‌ مناسبی داشته‌ باشد ، آنچه که قبلا بر آن توافق‌ شده و بودجه‌ معینی برایش تخصیص ‌داده ‌شده ‌است . سه ‌مورد فوق بیانگر سه‌ عامل اساسی زمان ، کیفیت و هزینه هستند که بین آنها تعادلی برقرار است و بیش از هر عضوی ، این وظیفه مدیر پروژه است که تعادل مابین این اهداف و نیز ، تمرکز تیم اجرایی را بر این اهداف مهم حفظ نماید . 

 

2- از خاطر نبرید که برنامه‌ریزی همه چیز یک پروژه است و در عین حال ، لازم‌التغییر .

شاید این عنوان در برجسته نمودن اهمیت برنامه‌ریزی پروژه ، کمی اغراق‌آمیز به نظر آید ؛ لیکن باید دانست که اغلب متون ، مقالات و کتب منتشره در حوزه مدیریت پروژه بر این حقیقت متفق‌القول بوده‌اند که برنامه‌ریزی مهمترین فعالیتی است که بر دوش مدیریت پروژه نهاده شده و بی‌تردید ، برخورداری از یک برنامه روشن با جزئیات مشخص که در آن به اصول و قواعد برنامه‌ریزی پروژه توجه کافی مبذول گردیده باشد و در عین حال تمامی ارکان پروژه را تحت پوشش خود قرار دهد ، رکن اساسی در موفقیت آتی پروژه است .
از سوی دگر ، در عمل و به هنگام پیاده‌سازی مراحل برنامه‌ریزی شده ، همواره رخدادهایی حادث می‌شوند که ضرورت ایجاد تغییرات در برنامه پروژه را موجب می‌گردند ؛ در اینگونه موارد مدیریت پروژه باید تغییرات لازم را در برنامه ایجاد نماید تا قدرت و کارایی آن در جهت نیل به اهداف پروژه حفظ گردد ؛ از اینروست که برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی مجدد جزئی چشمگیر از زندگی انسانیست که در مقام مدیریت پروژه قرار گرفته است .  

 

3- احساسات و نیازهای اعضای تیم پروژه‌تان را درک کنید و با آنها در اینگونه موارد ، ارتباط ایجاد کنید .
پروژه مجموعه‌ای از فعالیتهاییست که باید با وجود محدودیتهای زمان ، هزینه و منابع به انجام رسند ؛ لذا روند تکاملی آن نباید منقطع گردد . اما در سوی دیگر ، هر یک از اعضای تیم پروژه در زندگی خصوصی خود دغدغه‌ها و دل‌مشغولیهایی دارند که ممکن است بر تمرکز کاری و شغلی آنها تاثیر منفی نهد . از این رو ، یک مدیر پروژه هوشیار در تعامل همیشگی با زیردستانش به سر می‌برد و می‌کوشد با مدیریت بر قلبها ، تمرکز تیم پروژه را بر ضرب‌الاجلها و محدودیتهای پروژه حفظ نماید .

 

4- به یاد داشته باشید که پروژه‌های موفق همواره چرخه حیات مناسبی داشته‌اند .
چرخه حیات پروژه نمایانگر مراحل اصلی و قدم‌های عمده در اجرای پروژه از شروع تا خاتمه آن می‌باشد و به دو بخش عمده ذیل تفکیک می‌شود :

 

1- مشخصات فعالیت‌هایی که در هر مرحله از چرخه حیات پروژه و برای تکمیل آن می‌بایستی انجام شوند .

 

2- مشخصات نیروهایی که برای تحقق اهداف هر مرحله ، درگیر انجام فعالیت‌های آن مرحله می‌گردند .

 

نیک می‌دانیم که مدلهای کاری ، نظیر مدل استاندارد ISD بهترین تضمین هستند در جهت اطمینان از آنکه استانداردهای حرفه‌ای در برنامه پروژه گنجانده شده‌اند و مجموعه‌ای از بهترین فعالیتها آن را شکل می‌دهند ؛ بکارگیری اینگونه مدلها نه تنها به حفظ کیفیت می‌انجامد بلکه دوباره‌کاریها را نیز کاهش می‌دهد . بنابراین در آن زمانی که به نظر می‌رسد محدودیتهای زمانی و بودجه‌ای ما را به استفاده از میانبرها تشویق می‌کنند این وظیفه مدیر پروژه است که بهترین چرخه حیات را برای پروژه تشخیص داده و از پیاده‌سازی آن پشتیبانی نماید .

 

5- تمامی فعالیتهای پروژه و اقلام قابل تحویل پروژه را همراه با جزئیاتی دقیق و روشن به تصویر بکشید .

مدیر پروژه و تیمش باید بتوانند تصویری ملموس از محصول نهایی پروژه را در ذهن تمامی نیروهای پروژه ترسیم نمایند تا تلاشها در مسیری واحد و صحیح جهت گیرند . همواره از توضیحات مبهم خودداری کنید و نکات لازم را کلمه به کلمه برای سایرین بازگو کنید و حتی به صورت عکس یا تصویر درآورید و آنگاه ببینید که چگونه همگی با شما همراهی خواهند نمود .

 

6- از یاد نبرید که اقلام قابل تحویل پروژه باید گام به گام ، قدم به قدم و با تقریب‌زنیهای متوالی حاصل آیند .

هیچگاه در فراهم آوردن محصول نهایی پروژه شتاب ناآگاهانه به خرج ندهید ؛ دوباره‌کاری ، همواره هزینه و ریسک بالایی با خود به همراه خواهد داشت و ایستادن دوباره پروژه بر دو پای خود و آغاز نمودن مجدد از ابتدا ، همیشه امکان‌پذیر نخواهد بود ؛ بنابراین ، مداوما بر آنچه پیش از این به انجام رسیده است نگاهی بیفکنید و ارزیابیهای کنترلی را اعمال نمایید . از این طریق ، می‌توان اطمینان حاصل نمود که محصول نهایی پروژه ، موفقیت‌آمیز ، به بار خواهد نشست .

 

7- قطعیت اتمام پروژه نیازمند تصویب و تایید حامیان پروژه است .
به خاطر بسپارید که تاییدیه نهایی موفقیت پروژه و حصول اهداف تعیین‌شده در مورد محصول نهایی و اقلام قابل‌تحویل ، بر عهده سرمایه‌گذاران یا حامیان پروژه است . بنابراین یک استراتژی ساده اما کاملا کارا در پیش گیرید : پس از تکمیل هر مرحله از پروژه ، فرد یا افرادی که توانمندی رد خروجی پروژه و تقاضای انجام دوباره کار دارند را برای تست نمودن و تایید صحت انجام کار فرا خوانید .

 

8- به خاطر بسپارید که موفقیت هر پروژه به تجزیه‌وتحلیل کامل چرایی نیاز به انجام پروژه بستگی مستقیم دارد .

گاهی پروژه‌ای به شما واگذار می‌گردد که لزوم اجرای آن و میزان نیاز به محصول نهایی و اقلام قابل تحویل پروژه ،‌ مستند و مشخص نیست . تحقیقات نشان داده‌اند که هر اندازه اهمیت احتیاج به نتیجه پایانی پروژه ، واضحتر و اثبات‌شده تر باشد ، احتمال موفقیت پروژه نیز افزایش می‌یابد . لذا پیش از آنکه برای اجرای پروژه – که به منزله صرف منابع سازمانیست – قبول مسوولیت کنید اطمینان یابید که ماحصل نهایی آن یک نیاز حتمی و لازم‌الحصول است .

 

9- در جهت انجام صحیح کارها ، با زمان مبارزه کنید !

در گفتگو با مدیران پروژه‌ها ، غالبا این شکایت را از آنان می‌شنویم که : « همیشه برای ختم پروژه زمان داشته‌ایم ، اما ای کاش اولویت اول ، انجام صحیح کارها در یک زمان معین شده باشد نه پایان دادن به پروژه به هر قیمتی » . به خاطر داشته باشید که پروژه‌ها باید از فرصت زمانی مناسبی برخوردار باشند تا بتوان فعالیتها را در همان نخستین بار به درستی به انجام رساند . لذا در راه کسب فرصت برای اجرای صحیح کلیه فعالیتها ، این وظیفه شماست که به حامیان پروژه و یا مدیران مافوقتان توضیح دهید که چرا و چگونه زمان می‌تواند بر کیفیت پروژه تاثیر بگذارد .

 

10 – به ازای مسوولیتی که دارید ، اختیار و قدرت اجرایی طلب کنید !

یک مدیر پروژه برای توفیق در وظایفش ، باید آن از حداقلی از قدرت اجرایی و اختیار کاری بهره‌مند باشد که با مسوولیتش در تعادلی منطقی قرار گیرد ؛ برخورداری از این اختیار در زمینه‌هایی چون چگونگی تامین و صرف منابع ، همکاری و تعامل با سیستم مدیریتی سازمان و اخذ تصمیمات حساس و سرنوشت‌ساز در موفقیت پروژه ،‌ اهمیت افزونتری دارد .

 

11- از حامیان پروژه و صاحبان سرمایه بخواهید مشارکتی فعال در روند پروژه داشته باشند و همانند مشتریانی منفعل ، رفتار ننمایند .

اغلبا ، حامیان پروژه و صاحبان سرمایه ، حق تایید نمودن تمام یا بخشی از محصول نهایی پروژه را برای خویش طلب می‌کنند و این البته حق قانونی آنان است ؛ مزیت این واگذاری اختیار بدانها در اینست که احساس مسوولیتی ایجاد می‌نماید تا در مراحلی نظیر گامهای ابتدایی پروژه و تعریف خروجی آن ، گامهای میانی پروژه و مروری بر آنچه تاکنون به انجام رسیده است و نیز در طول پروژه در جهت برقراری ارتباط مابین مدیر پروژه و اعضای SME و حتی برگزاری نشستهایی برای عموم سهامداران ، تیم پروژه را یاری بخشند .

 

12- بهترین تیم ممکن را گزینش کنید و تمامی موانعی که بر سر راه عملکرد اثربخش و کارای آنان قرار می گیرند را به کناری بزنید .

گروهی از افراد ماهر ، شایسته و خوب سازماندهی‌شده ، لازمه‌ موفقیت پروژه است . تشکیل تیم‌ خوب پروژه با انتخاب افرادی توسط مدیر پروژه آغاز می‌شود ؛ در انتخاب افراد ، به ‌خصوص در مورد پروژه‌های بدیع باید به هوش و قدرت و سرعت یادگیری آنان بیش ‌از تجربه بها داد . افراد باید توان کار کردن در تیم را داشته ‌باشند و به جایگاهی مناسب در تیم دست ‌یابند ؛ آنان باید حین ‌کار تنها متوجه کار باشند و نه درگیریهای شخصی . گاهی لازم ‌است افراد برای انجام درست کارشان آموزش‌ ببینند . افراد باید بتوانند درطول مدت‌ زمان اجرای ‌پروژه ‌با علاقه کار را دنبال ‌کنند ؛ از این‌روست که مدیر پروژه باید راهکارهای لازم برای افزایش انگیزه‌ اعضای تیم پروژه‌اش را بداند .

همیشه انتخاب ماهترین و باکیفیت‌ترینها می‌تواند بخشی از محدودیتهای پروژه را جبران نماید و این از ارزش یک تیم کارآمد حکایت می‌کند . برای تیم خود همانند وکیل‌مدافعی باشید که آنان را از عوامل بازدارنده داخلی و خارجی مصون نگاه می‌دارد و زمینه و ابزار لازم برای بروز توانمندیها و استعدادهایشان فراهم می‌سازد .

 

13- از مدیریت رده بالای سازمان پروژه بخواهید تا اولویتها را تعیین نمایند .

امروزه در بسیاری از سازمانها ، بهره‌گیری همزمان از نیروها در دو یا چندین پروژه به صورت امری کاملا متداول درآمده است ؛ در اینگونه موارد ، غالبا زمانی فرا می‌رسد که در انتهای چرخه حیات ، پروژه‌ها با کمبود منابع مواجه می‌گردند . در واکنش به آن ، برخی سازمانها نهادی متشکل از مدیران رده‌بالای واحدهای مختلف خود تشکیل داده‌اند تا در این جمع ، پیرامون مسائل مهمی نظیر ماموریتهای کلی سازمان و استراتژی آن ،‌ معیارهای انتخاب پروژه‌ها ، میزان ساعات کاری منابع و تعیین پروژه‌هایی که اجرای آنها اهمیت و تقدم بیشتری برخوردار است تصمیم گیری شود . بدین ترتیب ، مدیریت رده بالای سازمان رهبری لازم برای جلوگیری از همزمانی ناکارای پروژه‌ها را اعمال می‌نماید و این یاریگریست برای مدیریت پروژه که بتواند با فراغ بال و آسودگی خیال ، به راهکارهای موفقیت در ارکان گوناگون پروژه تحت سرپرستی خود بیندیشد .

 

نتیجه‌گیری :

 

در این مقاله به تبیین سیزده نکته در راستای مدیریت پروژه موفق و موثر پرداخته و رعایت اصول ذیل را شرطی لازم و البته ناکافی برای پیروزی پروژه‌ها برشمردیم که به اختصار عبارتند از :

 

1)      در هر شرایطی ، تمرکز خویش را بر سه رکن موفقیت پروژه ( کیفیت ، هزینه و زمان) از دست ندهید !

 

2)      از خاطر نبرید که برنامه‌ریزی همه چیز یک پروژه است و در عین حال ، لازم‌التغییر .

 

3)      احساسات و نیازهای اعضای تیم پروژه‌تان را درک کنید و با آنها در اینگونه موارد ، ارتباط ایجاد کنید .

 

4)      به یاد داشته باشید که پروژه‌های موفق همواره چرخه حیات مناسبی داشته‌اند .

 

5)      تمامی فعالیتهای پروژه و اقلام قابل تحویل پروژه را همراه با جزئیاتی دقیق و روشن به تصویر بکشید .

 

6)      از یاد نبرید که اقلام قابل تحویل پروژه باید گام به گام ، قدم به قدم و با تقریب‌زنیهای متوالی حاصل آیند .

 

7)      قطعیت اتمام پروژه نیازمند تصویب و تایید حامیان پروژه است .

 

8)      به خاطر بسپارید که موفقیت هر پروژه به تجزیه‌وتحلیل کامل چرایی نیاز به انجام پروژه بستگی مستقیم دارد .

 

9)      در جهت انجام صحیح کارها ، با زمان مبارزه کنید !

 

10)   به ازای مسوولیتی که دارید ، اختیار و قدرت اجرایی طلب کنید !

 

11)   از حامیان پروژه و صاحبان سرمایه بخواهید مشارکتی فعال در روند پروژه داشته باشند و همانند مشتریانی منفعل رفتار ننمایند .

 

12)   بهترین تیم ممکن را گزینش کنید و تمامی موانعی که بر سر راه عملکرد اثربخش و کارای آنان قرار می گیرند را به کناری بزنید .

 

13)   از مدیریت رده بالای سازمان پروژه بخواهید تا اولویتها را تعیین نمایند 

نظرات  (۱)

بسیار عالی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی