گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

انجام پایان نامه ، پروپوزال، تحقیق، پروژه های دانشجویی و نگارش مقالات همایشی و پژوهشی، ترجمه کلیه متون انگلیسی

گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

انجام پایان نامه ، پروپوزال، تحقیق، پروژه های دانشجویی و نگارش مقالات همایشی و پژوهشی، ترجمه کلیه متون انگلیسی

گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

با سلام خدمت بازدید کنندگان عزیز
جمعی از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف آمادگی انجام پروژه های دانشجویی شما عزیزان را در زمان و هزینه پیشنهادی شما داریم برای درخواست:
راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره
09030980702
ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها
ای دی تلگرام:
@projenr


به تمامی کسانی که عضو کانال تلگرامی ما شوند در سفارش های خود از تخفیف بهره مند خواهند شد

لینک کانال تلگرامی:
https://t.me/Greenprojecttt

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

نکات لازم برای ارائه یک تحقیق اصولی

فرآیند تحقیق :

فرآیندی که برای انجام تحقیق موضوع مشخصی صورت می گیرد، بایستی طبق برنامه ریزی و مرحله به مرحله انجام پذیرد . به نحوی که پژوهشگر پس از رسیدن به پاسخ پرسش های جزیی ، اقدام به یافتن پاسخ سوالات کلی تر کند . از همه مهم تر اینکه فرد محقق در تمام مراحل فرآیند بایستی روی هدف پژوهش تمرکز نموده و آن را مد نظر فعالیت ها قرار دهد . به این ترتیب در روند فرآیند، پرسش های فرعی دیگری نیز پدید آمده و پاسخ دادن به آن ها نیز افزایش یافته و مراحل پژوهش توسعه پیدا می نماید. محقق برای ورود به فرآیند تحقیق بعد از یافتن پرسش علمی یا تعیین موضوع تحقیق و هدف پژوهش ، بایستی برنامه ریزی ، طراحی ، جمع آوری اطلاعات و در نهایت تجزیه و تحلیل آن ها را بداند. در این صورت است که محقق می تواند به فعالیت های پژوهشی خود امیدوار باشد.

پژوهشگر باید برای رسیدن به هدف تحقیق در بین روش های مختلف کیفی و کمی ، بهترین رویکرد را انتخاب نماید . (منبع : Leedy, P.D. & Ormrod, J. E. (2010) Practical Research: Planning and Design, Ninth Edition, Published by Merrill. )

نگاشتن یک مقاله ی علمی ، نوعی از تحقیقات و پژوهش های رایج می باشد. بنابراین یکی از روش های شناخت فرآیند صحیح یک تحقیق، مطالعه ی مقالات علمی ، در دسترس و قابل اعتماد است.
 
نگاشت مقاله :

چرا باید بنویسیم‌ و نحوه ی نوشتن علمی چگونه است؟ مسلماً هر کس‌ برای‌ پاسخ‌ به‌ این‌ سۆال‌، دلایلی‌ را ذکر خواهد کرد که‌ در مجموع‌ مهمترین ‌آن ها را می‌توان ‌این گونه‌ برشمرد:

توسط نوشتن می توان‌ مسائل‌ و مشکلات‌ موجود بیان را بیان کرد.

با نوشتن می توان دانش‌ ، تجربه و تخصص خود و یا افراد دیگر را ارائه نموده و آن ها را ثبت کرد.

با نگاشتن ، علم‌ و عمل به یکدیگر ‌ نزدیک تر می شوند.

با نوشتن مداوم ، ورزیدگی‌ در نگارش به وجود خواهد آمد.

نوشتن می تواند دانسته‌های‌ ذهنی را‌ صیقل‌ داده ‌و سبب رفع‌ نواقص‌ گردد.

نگارش صحیح مطالب علمی سبب رشد ایده‌های‌ نو و ایجاد انگیزه‌ پژوهش‌ بیشتر در آن‌ زمینه‌ خواهد گردید.

و در نهایت نگارش باعث رشد و گسترش‌ آگاهی‌های‌ انسان‌ می شود.

 ملزومات نگارش:

نوشتن‌ نیز مانند هر کاری‌ نیاز به‌ فراهم‌ کردن‌ یک‌سری‌ مقدمات‌ دارد، و مستلزم‌ رعایت‌ برخی‌ نکات‌ و پیشنیازها است‌. اصولاً خلق‌ یک‌ اثر خوب‌ به‌خصوص‌ اگر قرار باشد در قالب‌ مقاله‌، کتاب‌، پایان‌نامه‌ و… باشد نیاز به‌ سرمایه‌گذاری‌ اولیه‌ و برنامه‌ریزی‌ دقیق‌ دارد تا محصولی‌ ارزشمند و قابل‌ رقابت‌ تولید شود. مهم ترین‌ سرمایه‌ برای‌ نوشتن‌، داشتن‌ مطالعه‌ کافی‌ و برخورداری‌ از دانش‌ لازم‌ در حوزه‌ موضوعی‌ مورد علاقه‌ است‌.

برای‌ نوشتن‌ مقاله‌ به‌ دو صورت‌ می‌توان‌ عمل‌ کرد.

روش‌ اول این‌ است‌ که‌ بخواهیم‌ ابتدا در یک‌ حوزه‌ در باره ی موضوعی‌ تحقیق‌ کنیم‌ و بر اساس‌ نتایج‌ و یافته‌های‌ تحقیق‌ ، مقاله‌ بنویسیم‌.

روش دوم این‌ که‌ مستقیماً موضوع‌ یا مقوله‌ای‌ را به‌ قصد تهیه‌ مقاله‌ انتخاب‌ کنیم‌ و در آن‌ زمینه‌ شروع‌ به‌ نوشتن‌ کنیم‌. برای‌ نوشتن‌ مقاله‌ به‌ این‌ روش‌ می‌توان‌ با مطالعه‌ منابع‌ دایره‌المعارفی‌ شروع‌ کرد. سپس‌ با جستجو در بانک‌های‌ اطلاعاتی‌، ‌ و استفاده‌ از کتاب های شناسایی شده ، می‌توان‌ کتاب‌های‌ تخصصی‌ و منابع‌ اطلاعاتی‌ دیگر از قبیل‌ مقاله‌، پایان‌نامه‌ و… را گردآوری‌ کرد. پس‌ از گردآوری‌ منابع‌ اطلاعاتی‌، ابتدا سرفصل‌ها و مندرجات‌ آن ها مرور شود. پس‌ از آن‌ بخش‌های‌ مهم‌ و مرتبط‌ به‌دقت‌ مورد مطالعه‌ قرار گرفته‌ و از نکات‌ مهم‌ یادداشت‌برداری‌ شود.

انواع‌ مقاله

مقالات‌ را از چند دیدگاه‌ می‌توان‌ دسته‌بندی‌ کرد. یکی‌ از این‌ دسته‌بندی‌ها می‌تواند بر اساس‌ محتوای‌ اطلاعات‌ مقاله‌ باشد که‌ از این‌ منظر مقالات‌ به‌ انواع‌ تحقیقی‌، تحلیلی‌، مروری‌ و گردآوری‌ تقسیم‌ می‌شوند:

– مقاله تحقیقی‌ (پژوهشی‌): برگرفته‌ از تحقیقی‌ است‌ که‌ به‌تازگی‌ پایان‌ یافته‌ است‌ و چون‌ متکی‌ بر یافته‌های‌ تحقیقاتی‌ است‌، گزارش‌ تحقیق‌ نیز به‌ آن‌ گفته‌ می‌شود.

– مقاله تحلیلی‌ یا‌ مقاله‌ نظری‌ ، مقاله‌ای‌ است‌ که‌ نگارنده‌ با استفاده‌ از منابع‌ پژوهشی‌ قبلی‌، نظریه خاصی‌ را در حوزه کار خود مطرح‌ می‌نماید. در این‌ نوع‌ مقاله‌ نویسنده‌ ممکن‌ است‌ نظریه‌های‌ قبلی‌ را گسترش‌ دهد، آن ها را با استفاده‌ از شواهد توسعه داده و به‌شکل‌ دیگری‌ بیان‌ کند یا آن ها را مورد تأمل‌ قرار دهد.

– مقاله مروری‌، این‌ مقاله‌ به‌ تحلیل‌ کلان‌ و ارزیابی‌ و تحلیل‌ نوشته‌هایی‌ می‌پردازد که‌ قبلاً منتشر شده‌ است‌. نگارنده ی‌ مقاله‌ مروری‌ از طریق‌ مقوله‌بندی‌، یکپارچه‌سازی‌، و ارزشیابی‌ متون‌ منتشر شده پیشین‌، سیر پیشرفت‌ پژوهش‌های‌ جاری‌ را در جهت‌ روشن‌ ساختن‌ مسئله‌ای‌ مشخص‌ دنبال میکند.

– مقاله‌ گردآوری ‌نیز‌ صرفاً به‌ گردآوری‌ و انعکاس‌ نقطه‌ نظرهای‌ مختلف‌ مندرج‌ در نوشته‌های‌ مرتبط‌ با موضوعی‌ خاص‌ می‌پردازد و در واقع‌ کار تازه‌ای‌ را عرضه‌ نمی‌کند. تفاوت‌ آن‌ با مقاله‌ تحلیلی‌ این‌ است‌ که‌ به‌ ارائه‌ نظریه‌ جدیدی‌ منتهی‌ نمی‌شود و نیز با مقاله‌ مروری‌ این‌ تفاوت‌ را دارد که‌ الزاماً به‌ سنجش‌ و ارزیابی‌ کلیه‌ آثار قبلی‌ نمی‌پردازد.

البته‌ علاوه‌ بر انواع مقاله های ذکر شده‌، ‌ گونه های دیگری‌ از نوشته‌ها نیز وجود دارند که بیشتر در مجلات عادی منتشر می گردند.

با توجه‌ به‌ این که‌ نوشته‌ حاضر بیشتر بر مقاله‌ تحقیقی‌ تأکید دارد ، لازم‌ است‌ ابتدا اجزاء مقاله‌ تحقیقی‌ و در ادامه‌ شیوه‌ نوشتن‌ این‌گونه‌ مقاله‌ها مورد بحث‌ و بررسی‌ قرار گیرد.
 
اجزاء مقاله:

1 – عنوان:

عنوان‌ هر اثر جلوه‌ای‌ از هویت‌ آن‌ اثر است‌؛ خواه‌ اثر هنری‌ باشد یا علمی‌. عنوان‌ در واقع  مطالب‌ متن‌ به صورت کاملا فشرده است‌. عنوان‌ باید مختصر، گویا و جذاب‌ باشد تا بتواند علاوه‌ بر ایجاد انگیزه‌ مطالعه‌ در خواننده‌، او را در انتخاب‌ مقاله‌ مورد نیازش‌ راهنمایی‌ کند.

2- چکیده: ‌

چکیده‌ خلاصه‌ کوتاهی‌ از مقاله‌ همراه‌ با نکات‌ اصلی‌ متن‌ مقاله‌ است‌ و به‌گونه‌ای‌ تنظیم‌ می‌شود که‌ خواننده‌ را در تصمیم‌گیری‌ برای‌ مراجعه‌ یا عدم‌ مراجعه‌ به‌ اصل‌ مقاله‌ قادر می‌سازد. محتوای‌ چکیده‌ حاوی‌ مطالبی‌ است‌ که‌ نویسنده‌ مقاله‌ بر آن ها تأکید ورزیده‌ است‌. طول‌ چکیده‌ معمولاً تابع‌ نوع‌ مقاله‌ ‌ است‌.

3- مقدمه:                 ‌

مقدمه‌ سرآغاز هر مطلب‌ یا مبحث‌ است‌ و با اشاره‌ به‌ مسائل‌ و مشکلات‌ موجود در آن‌ زمینه‌، یافته‌های‌ قبلی‌ در باره‌ موضوع‌ مورد بحث‌ را به‌ اختصار شرح‌ می‌دهد و در پایان‌ به‌ ارائه‌ راه‌حل‌ می‌پردازد. درواقع‌ پیوند میان‌ نویسنده‌ و خواننده‌ از طریق‌ مقدمه‌ صورت‌ می‌گیرد و ضروری‌ است‌ که‌ روان‌ و جذاب‌ باشد.

4- متن‌ اصلی:

متن‌ یا بدنه‌ اصلی‌ مقاله‌ شامل‌ اهداف‌، روش‌ کار، پیشینه‌ پژوهش‌، محدودیت‌ها و نارسایی‌ها، یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌ است‌. بنابر این‌ باید پیام‌ اصلی‌ نویسنده‌ را به‌طور مفصل‌ بیان‌ کند به‌ نحوی‌ که‌ خواننده‌ با مطالعه‌ آن‌ بتواند نتیجه‌ مورد انتظار را دریافت‌ نماید. معمولاً پس‌ از بدنه‌ اصلی‌ مقاله‌، یعنی‌ در پایان‌ مقاله‌ یا تحقیق‌ نتیجه ی اصلی تحقیق که در قسمت های مختلف مقاله از جمله در قسمت چکیده نیز بیان گردیده ، نوشته می شود. آخرین‌ بخش‌ مقاله‌ فهرست‌ مآخذ می‌باشد.

شیوه‌ نوشتن‌ مقاله‌ :

برای‌ نوشتن‌ مقاله‌، باید مراحل‌ و اقداماتی‌ را مرحله به مرحله  طی‌ کنیم‌ که‌ در این جا به‌ بررسی‌ آن ها می‌پردازیم‌:

1- مشخص‌ کردن‌ موضوع‌ کلی : داشتن‌ انگیزه‌ لازم‌ برای‌ یافتن‌ موضوع‌ مناسب‌ و توجه‌ به‌ نیازهای‌ جامعه‌ از مسائل‌ مهم‌ در این‌ مرحله‌ است‌.

2- بررسی‌ و تحلیل‌ موضوع‌ به‌لحاظ‌ ارزشمندی‌ وامکان‌پذیری‌:  برای‌ ارزشیابی‌ و امکان‌پذیر بودن‌ نگارش‌ مقاله‌ می‌توان‌ چند سۆال‌ طرح‌ کرد:موضوع‌ مقاله‌ تا چه‌ اندازه‌ ارزشمند و بدیع‌ است‌؟ از چه‌ جنبه‌ای‌ و برای‌ چه‌ کسانی‌ مفید خواهد بود؟ آیا تهیه‌ چنین‌ مقاله‌ای‌ امکان‌پذیر است‌ و موانع‌ ومشکلات‌ احتمالی‌ انجام‌ کار کدام‌ است‌؟ در صورتی‌ که‌ بتوانیم‌ برای‌ این‌ پرسش‌ها پاسخی‌ مناسب‌ بیابیم‌، طبیعتاً مراحل‌ نوشتن‌ آسانتر خواهد بود.

3- طرح‌ریزی‌ مقدماتی‌ و تدوین‌ ساختار کلی، تهیه‌ فهرست‌ مقدماتی‌ مطالب‌، تهیه‌ عنوان‌ بخش‌های‌ اصلی‌ و فرعی‌، توجه‌ به‌ هدف‌ و طیف‌ مخاطبین‌، هماهنگی‌ بین‌ ساختار و نوع‌ مقاله‌ و مشورت‌ با افراد صاحب‌نظر از مواردی‌ است‌ که‌ در این‌ مرحله‌ باید در نظر گرفته‌ شود.

4- تعیین‌ برنامه‌ زمانی‌ برای‌ انجام‌ کار (مدیریت‌ زمان‌)  زمانبندی‌ مناسب‌ و انجام‌ مرحله‌ به‌ مرحله‌ ی کارها از مسائلی‌ است‌ که‌ تهیه‌ و تدوین‌ مقاله‌ را در مدت‌ زمان‌ از پیش‌ تعیین‌ شده‌ امکان‌پذیر می‌سازد.

5- جستجو برای‌ یافتن‌ منابع‌ اطلاعاتی‌ : منابع‌ اطلاعاتی‌ ‌ پایه ، شامل‌ دایره‌المعارف‌های‌ موضوعی‌، خلاصه‌ مقالات‌ و… می باشند‌.

6- جستجو برای‌ یافتن‌ اطلاعات‌ مرتبط‌ (تهیه‌ کتاب شناسی‌ مقدماتی‌): پس‌ از مطالعه‌ و بررسی‌ منابع‌ پایه‌، با استفاده‌ از برگه‌دان‌ کتابخانه‌ و یا از طریق‌ جستجو در شبکه‌های‌ اطلاعاتی‌ می‌توان‌ کتاب شناسی‌ اولیه‌ را تهیه‌ و منابع‌ اطلاعاتی‌ تخصصی‌ را شناسایی‌ و گردآوری‌ کرد.

7- مطالعه‌ منابع‌ اطلاعاتی‌ مهم‌ و مرتبط‌ برای‌ محدود و مشخص‌ کردن‌ موضوع‌ و رویکرد مقاله‌.

با مطالعه‌ منابع‌ اطلاعاتی‌ اصلی‌ و کلیدی‌ می‌توان‌ دامنه‌ موضوعی‌ را مشخص‌ کرد. علاوه‌ بر این‌ اعتبار و غنای‌ مقاله‌ بستگی‌ به‌ منابعی‌ دارد که‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد.

8- مطالعه‌ عمیق‌ منابع‌ گردآوری‌ شده‌ و یادداشت‌برداری‌ هدفمند.

9- مرتب‌ کردن‌ یادداشت‌ها بر اساس‌ فهرست‌ مطالب‌ و بازنگری‌ و پالایش‌ آن ها.

10- نوشتن‌ متن‌ مقاله‌ (نسخه‌ اولیه‌): بهتر است‌ نوشتن‌ مقاله‌ با مطالب‌ ساده‌تر شروع‌ و از حجیم کردن نوشته ها‌ خودداری‌ شود. توجه‌ به‌ هدف‌، ساختار و مخاطب‌ و رعایت‌ انسجام‌ و پیوند منطقی‌ میان‌ بخش‌ها و پاراگراف‌ها و رعایت‌ آیین‌ نگارش‌ صحیح‌ از نکات‌ مهمی‌ است‌ که‌ نویسنده‌ مقاله‌ باید به‌ آن‌ توجه‌ کند.

11- مرور متن‌ اولیه‌ و اصلاح‌ آن‌ (تهیه‌ نسخه‌ دوم‌): پیشنهاد می شود که‌ پس‌ از آماده‌ شدن‌ نسخه‌ اولیه‌، یک‌ یا چند روز مقاله‌ را کنار بگذاریم‌ و پس‌ از آن‌ به‌ بررسی‌ و مرور مقاله‌ بپردازیم‌. هنگام‌ بررسی‌ مقاله‌ باید جملات‌ و پارگراف‌های‌ غیر ضروری‌ حذف‌ شوند و نکات‌ مهم‌ مقاله‌ در مقایسه‌ با مقالات‌ دیگر برجسته‌ شود. توالی‌ و ترتیب‌ مطالب‌ به‌ درستی‌ کنترل‌ شود.

12- مشورت‌ با افراد متخصص‌ و صاحب‌نظر و اصلاح‌ نهایی‌ مقاله.

‌13- تهیه‌ و تدوین‌ چکیده‌، کلیدواژه‌، مقدمه‌ و فهرست‌ مآخذ و در پایان‌ تهیه‌ نسخه‌ نهایی‌ مقاله : نکته‌ قابل‌ تأمل‌ در این‌ مورد این‌ است‌ که‌ تمام‌ موارد ذکر شده‌ در این‌ بند باید پس‌ از اتمام‌ نوشتن‌ متن‌ اصلی‌ صورت‌ گیرد، و در واقع‌ چکیده‌ برگرفته‌ از کل‌ متن‌ است‌، و مقدمه‌ بر اساس‌ متن‌ نوشته‌ شده‌ تهیه‌ ‌گردد، در حالی‌که‌ گاهی‌ اوقات‌ برخی‌ افراد در پاسخ‌ به‌ فراخوان‌ مقالات‌ سمینارها و کنفرانس‌ها ابتدا چکیده‌ یا خلاصه‌ مقاله‌ خود را تهیه‌ و ارسال‌ می‌کنند و اگر چکیده‌ مقاله‌ مورد قبول‌ برگزار کنندگان‌ واقع‌ شد اقدام‌ به‌ تهیه‌ متن‌ کامل‌ مقاله‌ می‌کنند که‌ این‌ کار مسلماً به ساختار و محتوای‌ مقاله‌ لطمه‌ خواهد زد. همچنین‌ در خصوص‌ فهرست‌ مآخذ باید توجه‌ داشت‌ که‌ یکی‌ از اصول‌ اخلاقی‌ و مهم‌ در نگارش‌، استناد به‌ منابع‌ و مآخذی‌ است‌ که‌ در حین‌ کار مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. استناد و ذکر منابع‌ مورد استفاده‌ علاوه‌بر ارج‌ نهادن‌ به‌ آثار دیگران‌، باعث‌ افزایش‌ اعتبار و ارزش‌ اثر خواهد شد.

14- انتخاب‌ مجله‌ مناسب‌ و ارسال‌ مقاله‌ برای‌ چاپ‌ و انتشار آن‌ : توجه‌ به‌ سابقه‌، درجه‌ اعتبار ( علمی‌- پژوهشی‌، ترویجی‌ و…) و خط‌مشی‌ مجله‌ (گرایش‌ موضوعی‌)، مدت‌ زمان‌ انتظار برای‌ چاپ‌ مقاله‌، از نکاتی‌ است‌ که‌ هنگام‌ انتخاب‌ مجله‌ باید مد نظر گرفته‌ شود.
معیارهای‌ کنترل‌ طرح‌ و ساختار اولیه‌ مقاله:

‌اگر بخواهیم‌ بر اساس‌ پژوهشی‌ که‌ در حوزه‌ موضوع‌ مورد علاقه‌ خود انجام‌ داده‌ایم‌، مقاله‌ بنویسیم‌، می‌توانیم‌ با طرح‌ چند سۆال‌ به‌ ارزیابی‌ طرح‌ و ساختار اولیه‌ مقاله‌ بپردازیم‌.
دلیل‌ انجام‌ تحقیق‌ چیست؟
چه‌ فرضیه‌هایی‌ مورد آزمایش‌ قرار گرفتند و چه‌ نتایجی‌ به‌دست‌ آمده است؟
چه‌ روش‌هایی‌ مورد استفاده‌ قرار گرفته‌ و اطلاعات‌ چگونه‌ جمع‌آوری‌ شده است؟
چه‌ پیشنهادهایی‌ برای‌ انجام‌ این‌گونه‌ پژوهش‌ها در آینده‌ وجود دارد؟
همان طور که‌ می‌دانیم‌ هر نویسنده‌ای‌ به‌ قصد چاپ‌ و نشر مقاله‌اش‌ در مجلات‌ معتبر دست‌ به‌ قلم‌ برده‌ و مطلبی‌ را می‌نویسد. از طرف‌ دیگر می‌دانیم‌ که‌ هر مجله‌ای‌ با توجه‌ به‌ خط‌مشی‌ خود، کیفیت‌ و محتوای‌ مقالات‌ دریافت‌ شده‌ را مورد بررسی‌ و ارزشیابی‌ قرار می‌دهد. بنابراین‌ بهتر است‌ پرسش‌هایی‌ که‌ از طرف‌ داوران‌ مجله‌ برای‌ ارزیابی‌ مقاله‌ مطرح‌ می‌شوند، پیشاپیش‌ از سوی‌ نویسنده‌ مطرح‌ و به‌ آن ها پاسخ‌ مناسب‌ داده‌ شود. این‌ روش‌ علاوه‌ بر صیقل‌ خوردن‌ مقاله‌ باعث‌ می‌شود تا نارسایی‌های‌ احتمالی‌ آن‌ برطرف‌ شده‌ و از استحکام‌ لازم‌ برخوردار گردد.

پیام های پژوهشی

– تربیت دانش‎آموزان و اهمیت این  امر از دوران پیش دبستانی و دبستان بسیار ضروری به نظر می‎رسد . اگر این امر به صورت یک ضرورت در دوران ابتدای تحصیل در دانش آموزان بارور گردد ، انجام پژوهش و یافتن پاسخ پرسش برای دانش‎آموزان ملکه ذهن گردیده و به همین ترتیب رشد معرفتی خود را در طول زندگی ادامه می‎دهند. این  امر به خصوص در مدارس و مراکز استعدادهای درخشان صورت گرفته و در برنامه های پژوهشی این سازمان به طور مدون و منظم و به روز در رأس امور تربیتی و آموزشی قرار دارد.

– برای تربیت دانش آموز پژوهشگر، مربی پژوهشگر و مسلط به روش های پژوهش نیاز اصلی آموزش و پرورش است. بنابر این اساسی ترین امور برای ساماندهی این هدف مهم ، داشتن و یا فراهم نمودن معلمان پژوهشگر است.

– ترویج تعریف دقیق و صحیح پژوهش از اصول انجام پژوهش صحیح است.

– آموزش و پرورش در راستای پژوهش محور نمودن فعالیت های خود بایستی راه کارهای کوتاه مدت و زود بازده و راه کارهای بلند مدت را تعریف و عملی نماید.

– راه کارهای کوتاه مدت برای عقب نماندن بیشتر ، از انجام فعالیت های کیفی است چرا که توسعه علمی دنیا به سرعت و براساس یافته های پژوهش در حال پیشرفت می‎باشد.

– برای بنیادی کردن فعالیت های پژوهشی در ساختار آموزش و پرورش (اعم از صف و ستاد) راه کارهای بلند مدت بایستی همزمان با اجرای فعالیت های کوتاه مدت ، به صورت علمی و بدون تعجیل در برنامه ها، آغاز گردد.

– با عنایت به این که وزارت آموزش و پرورش و کلیه زیر مجموعه های وابسته از جمله مدارس و دانش‎آموزان یک ارگان بسیار گسترده و در عین حال فرهنگ ساز و مۆثر در تمام فعالیت های کشور است، بنابراین تعریف شاخص های پژوهشی در نهاد آموزش و پرورش نیازمند کارشناسی و نیاز  سنجی دقیق می باشد.

– یکی از مهم ترین راه کارها برای عملی شدن نتایج پژوهش های  کیفی، نظر قاطع مسئولین تصمیم گیر در آموزش و پرورش از جمله وزیر محترم و زیرمجموعه ایشان در انجام پژوهش ها در آموزش و پرورش و مد نظر قراردادن یافته ها در برنامه ریزی های  کلان و خرُد آموزش و پرورش می‎باشد. زیرا انجام این یافته ها قبل از نیاز به پشتوانه مالی نیاز به پشتوانه ی اداری و اجرایی دارد.

– انجام دوره های پژوهشی و ضمن خدمت برای معلمان و معاونان و مدیران مدارس یکی از برنامه های کوتاه مدت و زود بازده برای این ا مر می‎باشد. اما برای توسعه عمیق و پایدار بایستی موضوع پژوهش و پژوهش محوری آموزش و پرورش در دانشگاه ه های تربیت دبیر و مراکز تربیت معلم صورت گیرد ضمن اینکه اگر دانش‎آموزان حال حاضر، پژوهش محور تربیت گردند در نسل بعدی آموزش و پرورش قاعدتاً مشکل اساسی وجود نخواهد داشت. زیر آن ها آینده سازمان جامعه خواهند بود.

  • خدمات دانشجویی

انجام کلیه خدمات دانشجویی

راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره

09030980702
ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها
ای دی تلگرام:
برای درخواست سفارشهای خود بر روی ای دی تلگرام زیر کلیک نمایید. 
@projenr



برگرفته شده از rsnre.blog.ir

  • خدمات دانشجویی

راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره

09030980702
ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها
ای دی تلگرام:
برای درخواست سفارشهای خود بر روی ای دی تلگرام زیر کلیک نمایید. 
@projenr


لینک کانال تلگرامی: 
https://t.me/Greenprojecttt

 

 

به تمامی کسانی که عضو کانال تلگرامی ما شوند در سفارش های خود از تخفیف بهره مند خواهند شد

 

 

 

 



برگرفته شده از rsnre.blog.ir

  • خدمات دانشجویی

مقدمه
یکی از بخش‏های مهم تحقیق، بخش مربوط به پیشینه و ادبیات تحقیق است؛ یعنی یکی از کارهای ضروری در هر پژوهشی، مطالعه منابع2 مربوط به موضوع تحقیق است؛ زیرا سرچشمه علوم را می‌توان در پیشینه آنها کاوش کرد (دمپی یر، 2006، ص 1).
 
جان دیوئی اعتقاد دارد مطالعه منابع، به محقق کمک می‏کند تا بینش عمیقی نسبت به جنبه‏های مختلف موضوع تحقیق پیدا کند. مطالعه منابع، باید هم از منابعی باشد که به طور مستقیم، در رابطه با موضوع تحقیق می‏باشند و هم از منابعی باشند که به صورت غیرمستقیم با آن موضوع، ارتباط دارند(دلاور، 1375، ص 182).
در این بخش این مسائل مطرح است:
الف) پیشینه تحقیق چیست؟
ب) اهمیت پیشینه تحقیق چیست؟
ج) اهداف پیشینه‌یابی تحقیق کدامند؟
د) منابع مهم پیشینه تحقیق کدامند؟
ه) روش‏های پیشینه تحقیق چه می‏باشند؟
از این رو، به نظر برخی از فلاسفه آموزشی، مانند جان لاک، هدف آموزش کارآمد، این است که شخص ضمن آشنایی با دانش لازم، طوری بار آورده شود که روش‌های کاویدن جهان موضوعات را به خوبی انجام دهد(فراست، 2006، ص 308).
اهمیت پیشینه کاوی در تحقیق
یک پژوهش‌گر، قبل از انجام تحقیق و بعد از انتخاب موضوع و تدوین عنوان و قبل از نگارش طرح تحقیق، نیاز دارد که با مراجعه به مدارک و اسناد، پیرامون موضوع و مسئله‏ای که برای تحقیق انتخاب کرده است، آگاهی خود را گسترش دهد؛ تا بتواند در پرتو اطلاعات به دست آمده، مسئله تحقیق و متغیر‏های خود را دوباره تعریف و معین کند و کرانه‏های آنها را مشخص سازد. این امر به او کمک می‏کند تا تحقیقات خود را در راستای مجموعه پژوهش‏های هم خانواده قرار دهد و آن را با دستاوردهای تحقیقاتی دیگران هماهنگ کند.
هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق، عبارت است از:
1. برقراری ارتباط منطقی4 میان اطلاعات پژوهش‏های قبلی با مسئله تحقیق.
2. دست‌یابی به چارچوب نظری و یا تجربی5 برای مسئله تحقیق.
3. آشنایی با روش‏های تحقیق مورد استفاده در پژوهش‏های گذشته.
برای رسیدن به این اهداف، توجه به نکات زیر ضروری است:
الف) انتخاب منابع اطلاعات مرتبط با مسئله تحقیق.
ب) ارائه مطالب از کلی به جزئی (عمومی6 و اختصاصی7).
ج) اجتناب از بیان مطالب، به طور مجرد و بدون رابطه با یکدیگر.
د) تنظیم مطالب به طور سازماندهی شده، همراه با روندهای منطقی.
ه) ارائه نتایج مطالعات قبلی و نقد آنها.
پیشینه یا سوابق پژوهشی مربوط به مساله تحقیق یکی از عناصر مهم پروپوزالهای پژوهشی و نیز تحقیقات محسوب می شود. در این قسمت به چند سوال عمده در این زمینه پاسخ  گفته می شود:
الف- چرا باید پیشینه تهیه کنیم؟
جمع آوری پیشینه چه اهمیتی دارد؟ پژوهش اساسا به دنبال پاسخ سوالات یا آزمون فرضیاتی است که در بیان مساله مطرح شده است. از آنجا که این تحقیق اولین یا تنها پژوهش  این در زمینه خاص خودش نیست همواره باید احتمال داد که پژوهشگران دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند که به مساله ای عین یا شبیه این مساله تحقیق پرداخته باشند. مراجعه به تحقیقات، مقالات یا کتابها و حتی مصاحبه ها یا سخنرانی های آنان می تواند پیامدهای ثبت متعددی داشته باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • 1 ابعاد جدیدی از مساله تحقیق را آشکار کند تا به جای تکرار بیهوده ی تحقیق دیگران، تحقیق تازه ای انجام شود.
  • 2- به تدقیق سوالات یا فرضیات تحقیق کمک کند.
  • 3- به ظرایف روش شناختی تحقیق در باره موضوع بیشتر آشنا یی حاصل گردد.
  • 4- در تجربیات محققان قبلی شریک کند و احتمال تکرار خطا در پژوهش را کاهش دهد.
ب- در باره چه مطلبی یا موضوعی باید پیشینه تهیه کنیم؟
 شاید این سوال خیلی پیش پا افتاده تلقی شود چرا که همه می دانیم پیشینه باید مربوط به موضوع تحقیق باشد.  با اینحال بارها و بارها با دانشجویانی بوده اند که دنبال کلیدواژه مناسب برای جستجوی پیشینه می گشته اند. برای این کار ابتدا بهتر است عنوان تحقیق را به اصطلاحات و عبارات مندرج در آن تجزیه کرد و سپس برای هر یک از عبارات و اصطلاحات مترادفات فارسی (ولو به کمک فرهنگ لغات یا اصطلاحات فارسی) را تهیه نمود. یکی از مهارتهای مهمی که می تواند در طراحی کلید واژه بسیار موثر باشد توانایی تفکر انتزاعی است که بواسطه آشنایی با نظریات مرتبط با زمینه ای که در آن تحقیق انجام می شود تقویت می شود. به عنوان مثال محققی که در باره تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی اقدام به جستجوی پیشینه می کند باید بداند که تحقیقات مرتبط با انحراف و کجروی (انتزاع از تخلفات و جرائم رانندگی) می تواند لااقل به لحاظ نظری مهم باشد.
مشکل بسیار مهمی که تعداد کثیری از دانشجویان با آن مواجه هستند، طراحی کلیدواژه های مناسب انگلیسی برای جستجو است. پیشنهاد می شود  برای اینکار از کلیدواژه های انگلیسی که در هنگام جستجوی پیشینه در پایگاه های فارسی همراه با چکیده فارسی ارائه می شود استفاده شود. به عنوان مثال وقتی در سایت پایگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران در باره کجروی جستجوی فارسی انجام می شود با چکیده مقالات و تحقیقات زیادی مواجه صورت می گیرد که در آنها در کنار کلیدواژه های فارسی متعدد، کلیدواژه های انگلیسی نیز معرفی شده است. توجه به کلیدواژه های فارسی و انگلیسی این اسناد و در صورت لزوم استفاده از فرهنگ اصطلاحات تخصصی مرتبط می تواند کمک بسیار مهمی در طراحی کلیدواژه های مناسب باشد.
ج- کدام قسمت از یک پیشینه اهمیت دارد؟
چه مطالبی از تحقیقات انجام شده را باید نقل کرد؟ اهداف، سوالات، روش تحقیق، نتایج یا ....؟  در نقل مطالب از پیشینه محور اصلی باید سوالات و فرضیات تحقیق حود باشد. باید بررسی کرد آنها در تحقیق خود به سوالات یا فرضیات ما چه پاسخی داده اند و نیز از چه روشی استفاده نموده اند. در حقیقت باید به آن قسمت از تحقیق یا مقاله استناد کرد که حاوی پیام مرتبطی با موضوع یا روش تحقیق ماست. به همین دلیل  پیشینه ها را به دو بخش موضوعی و روشی تقسیم می نمایند .  پیشینه های موضوعی ناظر به تحقیقاتی هستند که به بخشی از سوالات یا فرضیات تحقیق ما جواب داده اند. پیشینه روشی به آن دسته از تحقیقات اشاره می شود که به لحاظ روش تحقیق می توانند در انجام پژوهش ما موثر باشند. مثلا تحقیقی که در باره تقلب انجام شده است به لحاظ روشی می تواند در تحقیقی که در باره جرائم راهنمایی و رانندگی انجام می شود مفید باشد یا تحقیقی که در باره رضایت شغلی انجام می شود می تواند به لحاظ روش انجام تحقیق در زمینه رضایت سیاسی مفید واقع شود. البته این دسته بندی به سلیقه اساتید راهنما نیز بستگی دارد.
د- پیشینه ها را چگونه تنظیم کنیم؟
باید توجه داشت که پیشینه پژوهش صرفا به معنای کنار هم گذاشتن تعداد زیادی چکیده تحقیق نیست. در زمینه هر مورد چکیده ای که در گزارش خود مورد استفاده قرار می دهیم باید از خود سوال کنیم که این چکیده چه کاربردی در کار پژوهشی من دارد. یکی از مهمترین کارهایی که هر محقق باید انجام دهد دسته بندی پیشینه بر اساس یک ملاک معتبر است. اعتبار این ملاک به ارتباط آن با موضوع تحقیق بستگی دارد. به عنوان مثال پیشینه را می توان به دو دسته توصیفی و تبیینی تقسیم کرد، یا پیشینه هایی که حاصل تحقیق در داخل جامعه آماری مورد نظر محقق است و پیشینه های مربوط به سایر جوامع آماری. پیشینه روشی و موضوعی نیز دسته بندی دیگری از پیشینه محسوب می شود.
اما نکته مهمتر از دسته بندی، تجزیه و تحلیل و جمع بندی پیشینه است. در تجزیه و تحلیل و جمع بندی محقق ضمن بررسی واگرایی و همگرایی تحقیقات انجام شده و نیز بررسی نقاط قوت و ضعف آنها، باید به مهمترین پاسخهایی که طی بررسی پیشینه برای سوالات و فرضیات تحقیق خودش فراهم کرده است اشاره کند و تفاوتها و مزیّتهای تحقیق خود را در مقایسه با آن تحقیقات به صورت مستدل بیان نماید.
ه- پیشینه خوب را از کجا جستجو کنیم؟
بسیاری از وبسایتهایی که به صورت پایگاههای منابع علمی هستند می توانند در یافتن پیشینه تحقیق مفید باشند. از جمله پایگاه ایران داک یا مدارک علمی ایران، پایگاه مقالات جهاد دانشگاهی یا SID، پرتال مطالعات علوم انسانی، و بسیاری از پایگاههای داخلی و البته خارجی.
 
 
 
 

  • خدمات دانشجویی

گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی


 در تمامی رشته ها







راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره

09030980702
ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها
ای دی تلگرام:
برای درخواست سفارشهای خود بر روی ای دی تلگرام زیر کلیک نمایید. 
@projenr


لینک کانال تلگرامی: 
https://t.me/Greenprojecttt

به تمامی کسانی که عضو کانال تلگرامی ما شوند در سفارش های خود از تخفیف بهره مند خواهند شد





برگرفته شده از rsnre.blog.ir
  • خدمات دانشجویی

گام به گام تا نصب ویندوز 7

با روی کار آمدن سیستم عامل های جدید مایکروسافت شاید از خود سوال کنید که دیگر نیازی به یادگیری نصب ویندوز 7 نباشد.ولی هنوز هم بسیاری از افراد و حتی شرکت ها و سازمانها بر روی کامپیوتر شخصی از این سیستم عامل استفاده می کنند.بنابراین  در این بخش سعی کرده ایم تا به بررسی و معرفی چگونگی نصب ویندوز 7 توسط خود کاربر به صورت ساده و راحت بپردازیم.

امکانات و سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز 7 :

حافظه (RAM) :حداقل 1 گیگابایت برای ویندوز 32 بیتی ویندوز 7 یا 2 گیگابایت رم برای ویندوز 64 بیتی ویندور 7
پردازنده (CPU) :حداقل تک هسته ای 1 گیگاهرتزی
فضای هارد (HDD) :حداقل 16 گیگابایت فضای خالی برای ویندوز 32 بیتی ویندوز7 و 20 گیگابایت برای ویندوز 64 بیتی 7
گرافیک (VGA) :حداقل 128 مگابایت با پشتیبانی DirectX9.0
 
مراحل نصب
1. در ابتدای کار توجه کنید که باید تنظیمات مادربورد شما به گونه ای باشد که پس از ری استارت کامپیوتر ، ابتدا بوت از CD ROM یا DVD ROM انجام شود. در بیشتر مادربردهای گیگابایت و اسوس کلید F8 و F12 می باشد .زمانی که سیستم تان را روشن می کنید در ابتدا کلید بوت شدن را نمایش می دهد، کافی است کلید مورد نظر را زده و از صفحه ای که باز می شود درایو را انتخاب کرده و بعد کلید Enter را بزنید راه دیگر رفتن به صفحه Setup یا بایوس کامپیوتر و تغییر بوت سیستم است.
در غیر اینصورت پس از لود شدن صفحه ی اول مشخصات ، کلید Delete را چند بار فشار دهید تا وارد صفحه آبی رنگ تنظیمات مادربورد یا در واقع همان قسمت بایوس ( Setup ) شوید . سپس در آن به دنبال گزینه ی Advance BIOS Features رفته و در آن تنظیمات بوت را به شکل زیر تغییردهید : 
cd rom---------------first boot device
floopy--------------- second boot device
hard disk ----------third boot device
سپس کلید F10 را برای ذخیره و خروج انتخاب کنید .
2. وقتی DVD نصب را گذاشتید سیستم را ری استارت کرده تا توسط  DVD  راه انداز بارگذاری شود و چند ثانیه زمان دارید تا کلید Enter رابزنید.بعد از زدن اینتر شروع به بوت شدن می کند.
3. در مرحله بعد برنامه نصب شروع به فعالیت کرده و در صفحه پیش رو باید تنظیمات کشور ، فرمت زمان محلی و نوع زبان صفحه کلید خود را انتخاب کنید. البته بعد از نصب  ویندوز  نیز می توانید این تنظیمات  را انجام دهید.
 
ویندوز سون
 
آموزش تصویری نصب ویندوز 7
 
4. در صفحه بعد اگر می خواهید از ابتدا روی یک پارتیشن جدید و خالی ویندوز را نصب کنید ، فقط گزینه  Install Now کلیک کنید .
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
5.حال از صفحه ای که باز می شود نوع ویندوز خود را انتخاب کنید.
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
6. قبول کردن شرایط مجوز  و انتخاب  I accept the license terms
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
7  .در این صفحه شما با دو گزینه مواجه می شوید :
در صورتیکه می خواهید نسخه قبلی ویندوز (به عنوان مثال XP ) که در کامپیوتر شما نصب شده است به Windows 7 ارتقاء پیدا کند گزینه اول را انتخاب نمائید. این گزینه فقط زمانی در دسترس هست که یک نسخه از ویندوز در کامپیوتر شما نصب شده باشدو در صورتی که می خواهید ویندوز قبلی را پاک کرده و ویندوز جدیدی نصب کنید بر روی گزینه Custom کلیک کنید.
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
8. اگر هاردی که ویندوز 7 بر روی آن در حال نصب شدن است یک هارد نو می باشد و تا به حال ویندوزی بر روی آن نصب نشده  است  کافیست بر روی گزینه Drive Options کلیک کرده  سپس بر روی گزینه New کلیک کنید و ظرفیت درایو C خود را به گیگابایت انتخاب کنید (اگر درایو C خود را برابر با 15 گیگابایت  قرار دهید باید عدد15000 را وارد کنید) (1 GB = 1024 MB)
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
نکته :
اگر هاردیسک شما قبلا دارای ویندوز XP یا هر ویندوز دیگری باشد کافیست درایوی که ویندوز بر روی آن نصب است را انتخاب بر روی گزینه Load Drive  کلیک کرده و از گزینه هایی که در اختیار شما قرار می گیرد گزینه Format را زده و بعد از آن بر روی کلید Next کلیک کنید.
9. نصب و راه اندازی ویندوز هم اکنون آغاز خواهد شد.
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
10. پس از تمام شدن این 5 مرحله نصب صفحه لود شدن شدن پیش روی شما خواهد بود.
11.پس از ری استارت شدن و لود مجدد برنامه باید نام کاربری خود را وارد کنید و بعد از آن بر روی کلید Next کلیک کنید.
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
12. در صورتی بخواهید برای سیستم خود رمز گذاشته و از اطلاعات آن محافظت کنید یک رمز عبور برای یوزر کاربری خود در نظر بگیرید.
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
13. اگر گزینه اول را کلیک کنید که آپدیت های جدید از طریق اینترنت بر روی رایانه شما نصب می شود و اگر گزینه دوم را بزنید ،فقط آپدیت های مهم بر روی کامپیوتر شما نصب می شود ، می توانید گزینه سوم را تیک بزنید تا هیچ آپدیتی روی ویندوز شما انجام نشود.
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
14. گر سیستم عامل ویندوز 7 خود را به صورت اورجینال خریداری کرده اید که یک شماره سریال به شما داده می شود که باید در کادر مربوطه در این مرحله وارد کنید و اگر هم به صورت دانلودی یا از فروشگاه های نرم افزاری خریداری کردید که دوباره یک سریال نامبر در یک فایل TXT یا متنی به شما داده می شود که باید در این کارد وارد کنید.
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
15. تنظیمات زمان و تاریخ خود را بسته به کشور مورد نظر انتخاب کرده و بر روی گزینه Next کلیک کنید.
 
مراحل نصب ویندوز 7
در لیست Time Zone تهران را انتخاب کنید.
16. نوع کامپیوتر خود را بسته به اینکه سیستم شما خانگی باشد یا در شبکه استفاده می شود را انتخاب کنید .بر روی گزینه اول کلیک کنید.
بعد ازانتخاب شروع به لود کردن می کند
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
پس از این مرحله ویندوز7 خود را برای تنظیمات دسکتاپ  آماده می کند .
 
مراحل نصب ویندوز 7
 
با انجام درست این مراحل نصب ویندوز با موفقیت انجام می شود.پس از اتمام نصب و دیدن دسکتاپ کافیست درایورهای کارت گرافیک و مادربرد خود را درون درایو خود گذاشته و آنها را نصب کنید تا مراحل نصب  به طور کلی تمام شود.
  • خدمات دانشجویی



راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره

09030980702
ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها
ای دی تلگرام:
برای درخواست سفارشهای خود بر روی ای دی تلگرام زیر کلیک نمایید. 
@projenr


لینک کانال تلگرامی: 
https://t.me/Greenprojecttt

به تمامی کسانی که عضو کانال تلگرامی ما شوند در سفارش های خود از تخفیف بهره مند خواهند شد





ترجمه، تایپ، پاورپوینت


پایان نامه، پروپوزال، مقاله


تحقیق، پروژه


  • خدمات دانشجویی

یکی از نکات مهم و پایه ای برای انجام کارهای پژوهشی و و تحقیقاتی ، پروپوزال یا همان طرح تحقیق است. پروپوزال را می توان همانند نقشه یک ساختمان یا پژوهش عملیاتی در نظر گرفت که پیش از ساختن آن طراحی شده و روش انجام کار و مراحل آن را نشان می دهد. نوشتن پروپوزال نویسی معمولا با اهداف مختلفی مانند پروژه های تحقیقاتی در سطح کشور یا پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا انجام می شود. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله نحوه نگارش پروپوزال را توضیح خواهیم داد و یک لینک دانلود پروپوزال مدیریت را برای آشنایی بیشتر با روش پروپوزال نویسی برای شما ارائه خواهیم داد.
پروپوزال نویسی را می توان اساس کارهای تحقیقاتی در نظر گرفت. پروپوزال یا طرح تحقیق پروژه اصلی نیست بلکه طرح پیشنهادی اولیه برای انجام پروژه اصلی است. معمولا پروپوزال نویسی به سرعت و در زمان کوتاهی انجام می گیرد ولی دقت در طراحی و انجام محاسبات ، باعث می شود پژوهشگر در مراحل بعدی دچار مشکل نشود و فرایند انجام پروژه سریع تر پیش رود. در حقیقت می توان گفت در صورتی که هنگام تهیه پروپوزال تمام ارکان و قواعد آن را رعایت کرده باشیم ، تقریبا نیمی از پروژه را انجام داده ایم. با توجه به این مسائل ، آشنایی با روش نوشتن پروپوزال از اهمیت بسیاری برخوردار است ، در ادامه اجزای تشکیل دهنده پروپوزال و نکاتی که هنگام پروپوزال نویسی باید رعایت کرد را ارائه خواهیم داد.

اجزای تشکیل دهنده پروپوزال  
1- عنوان تحقیق : اولین مرحله در پروپوزال نویسی تعیین عنوان پژوهش است. در تهیه عنوان پژوهش توجه به نکات زیر از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • عنوان تحقیق باید نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی باشد
  • بهتر است که عنوان پژوهش متغیرهای وابسته را نشان دهد
  • عنوان باید اشاره به موضوعی جدید داشته باشد
  • عنوان باید نشان دهنده موضوعی باشد که جامعه به آن نیازمند است
  • موضوع پژوهش باید قابل اجرا باشد
  • موضوع پژوهش باید اهداف را مشخص کند
 
این مقاله را حتما بخوانید : دانلود رایگان کتاب پژوهش عملیاتی دکتر مهرگان pdf
 
2- واژه ها و اصطلاحات : در این بخش از پروپوزال نویسی ، تعدادی از واژه های تخصصی آورده شده و با استفاده از منابع معتبر برای آن ها تعاریفی نوشته می شود.
3- بیان مسئله در پروپوزال نویسی : در این قسمت مسائل و سوالاتی که ذهن پژوهشگر را درگیر کرده و برای یافتن پاسخ آن ها اقدام به پژوهش می کند ، ارائه می شود.
4- ضرورت و اهمیت پژوهش : در این قسمت پژوهشگر به بررسی این موضوع که این پژوهش چه اهمیتی دارد و از نتایج آن در چه زمینه ای استفاده می شود ، می پردازد.
5- پیشینه تحقیق : در این قسمت از پروپوزال نویسی ، پژوهشگر به ارائه توضیحاتی از پژوهش های قبل که توسط افراد دیگر در رابطه با موضوع خود انجام شده است ، می پردازد.6- اهداف : در این قسمت اهداف اصلی از پژوهش بیان می شود.
7- سوالات : در این قسمت سوالاتی در مورد پژوهش مطرح می شود.
8- فرضیه : در این قسمت از پروپوزال نویسی ، پژوهشگر حدسیات خود در رابطه با موضوع را بیان می کند.
9- روش ها و مراحل پژوهش : در این قسمت نوع تحقیق و مراحلی که برای انجام آن انجام شده است ، بیان می شود.
 

پروپوزال | آرین سیستم
 
10- کاربرد نتایج : در این قسمت به سازمان ها و گروه هایی که می توانند از نتایج پژوهش استفاده کنند ، اشاره می شود.
11- محدودیت های تحقیق : در این قسمت از پروپوزال نویسی ، موانع و محدودیت هایی که در مقابل پژوهشگر وجود داشته است بیان می شود.
دانلود رایگان نمونه پروپوزال
در قسمت های قبلی طریقه نوشتن پروپوزال و اجزای تشکیل دهنده آن را توضیح دادیم. برای آشنایی بیشتر با طرز نوشتن پروپوزال تعدادی نمونه پروپوزال روش تحقیق به همراه دانلود رایگان پروژه روش تحقیق که توسط پژوهشگران مختلف تهیه شده است ، ارائه دادیم. همچنین می توانید برای این کار پژوهشی پژهش عملیاتی 1 را نیز مطالعه نمایید.
هدف ما در این مقاله ارائه توضیحاتی در خصوص پروپوزال نویسی و اجزای تشکیل دهنده آن بود. هم چنین برای آشنایی بیشتر ، یک نمونه پروپوزال و پروژه درس روش تحقیق ارائه دادیم. امیدواریم استفاده از این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.

  • خدمات دانشجویی


راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره

09030980702
ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها
ای دی تلگرام:
برای درخواست سفارشهای خود بر روی ای دی تلگرام زیر کلیک نمایید. 
@projenr


لینک کانال تلگرامی: 
https://t.me/Greenprojecttt

به تمامی کسانی که عضو کانال تلگرامی ما شوند در سفارش های خود از تخفیف بهره مند خواهند شد



برگرفته شده از rsnre.blog.ir

  • خدمات دانشجویی

برای مشخص کردن هزینه های یک کار تحقیقی که بصورت مقاله بین الملی و یا ISI ارائه می شود می توان این هزینه ها را به سه بخش تقسیم کرد:
 
یک. هزینه های مربوط به انجام تحقیق: هزینه های انجام هر پژوهشی متفاوت است و این بخش از هزینه ها بهتر است به صورت برآورد هزینه و از مشخص کردن جزئیات کار تعیین شود.
دو. هزینه های مربوط به جمع آوری مطالب و ترجمه متن نهایی به زبان مجله: هزینه های مربوط به ترجمه و همچنین هزینه های مربوط به نگارش
سه. هزینه های مربوط به مجله از جمله هزینه های پذیرش و چاپ: اکثر مجلات هزینه پذیرش ندارند ولی هزینه چاپ بسته به اینکه مجله با دسترسی آزاد است یا نه می تواند شامل هزینه شود.

هزینه انجام تحقیق مقاله ISI

هزینه ترجمه مقاله Isi

هزینه پذیرش و چاپ مقاله ISI

  • خدمات دانشجویی