گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

انجام پایان نامه ، پروپوزال، تحقیق، پروژه های دانشجویی و نگارش مقالات همایشی و پژوهشی، ترجمه کلیه متون انگلیسی

گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

انجام پایان نامه ، پروپوزال، تحقیق، پروژه های دانشجویی و نگارش مقالات همایشی و پژوهشی، ترجمه کلیه متون انگلیسی

گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

با سلام خدمت بازدید کنندگان عزیز
جمعی از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف آمادگی انجام پروژه های دانشجویی شما عزیزان را در زمان و هزینه پیشنهادی شما داریم برای درخواست:
راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره
09030980702
ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها
ای دی تلگرام:
@projenr


به تمامی کسانی که عضو کانال تلگرامی ما شوند در سفارش های خود از تخفیف بهره مند خواهند شد

لینک کانال تلگرامی:
https://t.me/Greenprojecttt

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

تحقیق مهم‌ترین مرحله نوشتن مقاله علمی است. مقاله‌هایی که تحقیقات زیادی برای آن انجام شده و منابع معتبر زیادی بررسی شده تا مقاله نوشته شود، بار علمی زیادی دارد و می‌شود امیدوار بود که این مقاله در مجلات معتبر نمایه دار و با ضریب تاثیر بالا چاپ خواهد شد. پس باید از سایت‌های معتبر برای سرچ مقاله و کتاب‌ها استفاده کرد تا اطلاعات واقعی و معتبر در نوشتن مقاله استفاده شود. در حال حاضر با توسعه اینترنت، می‌توان به منابع علمی زیادی تنها با چند کلیک در اینترنت دست یافت. و دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند با جستجو در سایت‌های علمی به هر شاخه‌ای از علم دست یابند. سایت‌های زیادی برای سرچ مقاله و کتاب وجود دارد. اما برخی از سایت‌ها دارای منابع علمی مورد اعتمادتری هستند. در این مطلب به معرفی سایت‌های علمی پژوهشی می‌پردازیم و برخی از سایت‌های معتبر خارجی و داخلی برای سرچ مقاله ارائه می‌شود.
Google Scholar یک موتور جستجوی رایگان دانشگاهی است که اطلاعات دانشگاهی را از منابع مختلف اینترنتی آنلاین فهرست می‌کند. با استفاده از این موتور جست‌وجو می‌توان، مقالات و کتاب‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله رشته‌های مهندسی و تکنولوژی، زیست‌شناسی و علوم طبیعی و سایر رشته‌ها دانلود کرد.
ScienceDirect یک منبع برای جستجوی تحقیقات علمی، فنی و پزشکی است. به گفته خودشان، در این سایت بیش از ۱۲ میلیون مقاله از ۳۵۰۰ مجله علمی و ۳۴۰۰۰ کتاب دانشگاهی منتشر می‌شود.
Springerlink به محققان اجازه می‌دهد تا به میلیون‌ها اسناد علمی از مجلات، کتاب‌ها و پروتکل‌ها دسترسی داشته باشند. این سایت موضوعات متنوعی را پوشش می‌دهد.
از جمله سایت‌های معتبر داخلی برای سرچ مقالات علمی می‌توان به سایت مگ ایران اشاره کرد. که توضیحات کامل در مورد سرچ در این سایت در صفحه دانلود مقاله از مگیران توضیح داده شده است. این سایت پولی است. ولی می‌توان موضوع موردنظر را در این سایت سرچ کرد و مقالات مرتبط را پیدا کرد. سپس عنوان مقاله را در گوگل سرچ کرد و مقاله را رایگان دانلود کرد.
برخی از مجلات خارجی اوپن اکسس نیستند و تنها چکیده مقاله در دسترس است. در این صورت خواننده برای این که کل مقاله را دانلود کند و بخواند باید هزینه‌ای را پرداخت کند. اما سایتی وجود دارد که می‌توان تمام مقالات را رایگان دانلود کرد. این سایت sci-hub است. کافیست DOI (شناسه دیجیتال) مقاله در دسترس باشد.
DOI یا شناسه دیجیتال یک کدی است که به هر مقاله اختصاص داده می‌شود. یعنی هر مقاله کد DOI منحصربه‌فردی دارد. این کد شامل عدد و حروف و اسلش (/) است. و معمولاً بعد از عنوان و نام نویسنده‌ها نوشته می‌شود. و با :dio یا /https://doi.org شروع می‌شود.
به‌طور مثال doi:10.1016/j.jecp.2018.05.004 و https://doi.org/10.1016/j.jecp.2018.06.006 شناسه دیجیتال یک مقاله هستند. که در تصویر زیر نمایش داده شده است.
کافیست شناسه دیجیتال مقاله در سایت sci-hub پیست کنید.
سپس روی آیکون open کلیک کنید تا بتوانید کل مقاله را به صورت رایگان دانلود کرد.

  • خدمات دانشجویی

معرفی سایت
 
(Institute for Science In-ISI formation)
 در سال 1985 توسط یوجین گارفیلد در ایالت فیلادلفیای آمریکا تاسیس شد و یکی از موسسات معتبر جهان در زمینه مقالات معتبر علمی در تخصص های مختلف است. ISI‘ منابع پژوهش سراسر جهان را در رده های موضوعی علوم‘ علوم اجتماعی‘ علوم انسانی و هنر نمایه می کند و ارجاعات مستند را از میلیون ها مقاله فراوان فراهم آورده است. این موسسه حدود 16 هزار مجله بین المللی‘ کتاب و کنفرانس علمی را در زمینه علوم‘ علوم انسانی‘ هنر و علوم اجتماعی پوشش می دهد. شناخت نیازهای اطلاعاتی‘ آگاهی رسانی جاری و تحلیل استنادی مقالات و نشریات از وظایف عمده این موسسه است.
 
www.ISINet.com
 بخش های مختلف سایت موسسه اطلاعات علمی:
یکی از بخش های سایت موسسه‘ معرفی نمایشگاه ها و رویدادها و کنفرانس ها در صفحه خانگی سایت است. در این بخش تازه ترین وقایع و رویدادهای علمی مربوط به ISI به کاربران عرضه می شود. این بخش تازه ها و اخبار هم نامیده می شود. در بخش دیگر در صفحه خانگی سایت‘ به شعب مختلف موسسه در اروپا‘ خاورمیانه‘ آفریقا‘ آمریکای لاتین‘ کارائیب‘ ژاپن و اقیانوسیه پیوندهایی برقرار شده است.
 
 بخش جستجو
 
 در این بخش می توان با وارد کردن کلیه واژه های موضوع‘ به چکیده مقاله که در قالب pdf عرضه می شود دسترسی داشت. موسسه  برای تامین نیاز محققان و کاربران و روزآمد نگه داشتن اطلاعات آنها به صورت هفتگی تازه های تحقیق را در اختیار آنها می گذارد. در  بخش انتشارات اطلاعات مهم درباره رسانه ها و انتشارات و یافته های جدید و نیز سرگذشت مدیران ارشد‘ وجود دارد همچنین مرور  سریع حقایق و کتابخانه مصور امکان پذیر است.
 
 بخش خدمات و محصولات ISI
 
 این بخش شامل محصولات استنادی همانند نمایه استنادی علوم‘ علوم اجتماعی‘ هنر و علوم انسانی‘ خدمات آگاهی رسانی جاری‘ ابزارهای تحلیل و ارزیابی‘ ابزارهای مدیریت اطلاعات‘ خدمات تحویل مدرک‘ خدمات اطلاعات هوشمند شامل: لیست پستی گروه های علمی‘ تحویل اطلاعات به صورت هوشمند‘ مدیریت پیوندها‘ خدمات آموزش و حمایت که شامل: کمک به یادگیری‘ سوالات فنی متداول‘  توصیفات رشته و شرح وظایف به صورت پیوسته می باشد.
 
World wide web
 
WWW
 
موسسه در بخش خط مشی‘ روشهای گردآوری اطلاعات و کاربرد آن را نشان داده است. سایت دارای سیاهه مجلات در موضوعات گوناگون است که با پرداختن هزینه ای‘ می توان آنها را مشترک شد. امکان سفارش دادن نشریات هم در این سایت وجود دارد. در بخش خدمات حمایت از مشتری‘ ISI برای تمام اعضایش و نیز محققان و اساتید دانشگاه خدمات زیر را ارائه می کند:
 
1.       آموزش و حمایت: امکان استفاده الکترونیکی از مواد آموزشی.
 
2.       میز کمک فنی: تماس با متخصصان موسسه از طریق تلفن و پست الکترونیکی.
 
3.       خدمات فنی اروپایی: این خدمت در کشورهای آلمان‘ فرانسه‘ اسپانیا برای کاربران قابل استفاده است.
 
4.       تحویل مدرک: تحویل مقالات تمام متن
 
5.       پیوندهای موسسه: دسترسی به مجلات تمام متن.
 
 عناصر مهم هر پیشینه در جستجوهای کاربران شامل نام نویسنده‘ عنوان اثر‘ استنادات‘ چکیده‘ اختصارات‘ عناوین مجلات‘ عنوان کامل  نشریه و نشانی نویسنده می باشد. مجله گزارشهای استنادی‘ شامل سیاهه رده بندی مجلات بر اساس تعداد استنادها و عامل تاثیر  آنها و نیز سیاهه مجلات استناد کننده و مجلات استناد شونده می باشد.
 
http://portal.iranscience.net/
 پورتال علمی کشور یک پروژه ی ملی است که طی آن کلیه اطلاعات مراکز علمی‘ دانشگاهی و پژوهشی سراسر کشور از طریق یک درگاه قابل دسترسی برای دانشجویان‘ اساتید‘ هیئت های علمی‘ محققین و... خواهد بود.
 در حال حاضر نسخه ی آزمایشی این طرح بر روی چند مرکز در تهران انجام شده و از طریق سایت اختصاصی پورتال علمی کشور قابل دسترسی می باشد. هدف از ایجاد شبکه ی علمی کشور‘ ایجاد بسترهای لازم و سرویس های مناسب جهت سهولت دسترسی
 کاربران به منابع علمی می باشد.
 
www.mprog.ir
 دسترسی به اطلاعات کتابشناختی بیش از 14000 عنوان مقاله از سال 1368 تا کنون؛ دسترسی به اطلاعات کتابشناختی بیش از 18000 عنوان مقاله غیر فارسی از سال 1365 (1985) تا کنون؛ دسترسی به اطلاعات سازماندهی شده ی روز آمد با امکانات جستجوی گسترده؛ زمینه ی تخصصی شامل موضوعات اقتصادی‘ اجتماعی‘ فرهنگی و علوم اداری و موجود بودن نشریات حاوی مقاله ها در کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
 
www.infolibrarian.com
 
 
 
 
 
 
  در زمینه ی تکنولوژی کتابخانه‘ پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی (لیست). امکان دسترسی به مجلات الکترونیکی‘ آرشیو متنی (الکترونیکی)‘ پایگاه های مجلات‘ منابع اینترنتی‘ خرید کتاب‘ مقالات و مجلات الکترونیکی برای کتابداران.
 www.dlib.org
 
   مجله الکترونیکی در زمینه ی کتابخانه ی دیجیتالی
   www.Journalseek.net
  با مراجعه به این سایت می‌توان به محل نمایه شدن هر جمله پی بردیعنی با وارد کردن عنوان مجله یا زمینه موضوعی، پایگاههایی که مجله را نمایه یا چکیده می کند را شناخت و با مراجعه به آن پایگاهها مقاله مورد نظر را جستجو کرد
 
   پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
www.sid.ir
  در پایگاه فوق امکان جستجو و دریافت چکیده و حتی متن کامل مقالات نشریات نمایه شده در IsI و مقالات محققان ایرانی که در نشریات بین المللی چاپ شده وجود دارد.
  محققان از طریق عنوان نشریه (الفبایی)، نویسنده، موضوع و کلید واژه‌های دیگر امکان‌پذیر است. مقالات پر استفاده، عناوین مجلات و نویسندگان پر استفاده نیز بصورت هفتگی در این بانک معرفی می‌شوند.
  سرویس ارسال الکترونیکی مقالات یکی از مزایای این پایگاه است
     www.Magiran.ir
 
  امکان جستجوی الفبایی و موضوعی الفبایی و موضوعی مجلات و مقالات را در مجلات بعد از سال 1357 ارائه می‌دهد
   
 
www.Nlai.ir
 
سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این پایگاه جستجوی عناوین مجلات و مقالات موجود در کتابخنه ملی امکان پذیر است
 
 
کتابخانه های دیجیتالی و کتابهای الکترونیکی
 
 
 
   
 
کتابخانه های دیجیتالی دانشگاهی ایران
 
 
   کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
   کتابخانه دیجیتالی دانشگاه امیرکبیر
   کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علم و صنعت ایران
   کتابخانه های دیجیتالی موسسات پژوهشی و مطالعاتی ایران
    کتابخانه دیجیتالی دید
   کتابخانه مرکز مدارک علمی
 
 
کتابخانه دیجیتالی تبیان فارس
 
  کتابخانه های دیجیتالی اسلامی ایران
  پایگاه اطلاع رسانی کودک و نوجوان
   کتابخانه الکترونیکی پیامبر اعظم
  کتابهای رایگان فارسی
 آدرس کتابخانه های دیجیتالی و کتابهای الکترونیکی
 
 
 
 تاریخچه برخی از کتابخانه ها:
 
  کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
   کتابخانه آیت الله مرعشی
   کتابخانه آستان قدس رضوی
   سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
   کتابخانه مجلس شورای اسلامی
   مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی
 
 
 معرفی چند سایت به تفکیک گروه
 
 
 زبان و ادبیات فارسی
   مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی
 دیوان خواجه حافظ شیرازی
 انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
 زبانشناسی
 انجمن زبانشناسی ایران
 
 تاریخ
 موسسه  تاریخ معاصر ایران
دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

  • خدمات دانشجویی

نگارش مقاله مروری و همایشی رشته های مختلف دانشگاهی


راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره

09030980702

ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها

ای دی تلگرام:




برگرفته شده از rsnre.blog.ir

  • خدمات دانشجویی

کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی

 نام دوره و تعریف رشته :

کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی laboratory sciences

علوم آزمایشگاهی شاخه ای از علوم پزشکی است که در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی خون مایعات و انساج بدن انسان به منظور تشخیص بیماری پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه می باشد.

تاریخچه رشته و پیشرفتهای جدید:

این رشته که به نام مدیکال تکنولوژی در دانشگاه های جهان آموزش داده می شد در سال 1976 Credentialing Agency National آنرا به Medical Laboratory Sciences (MLS) تغییر داد به طوری که در حال حاضر این رشته به نامهای Medical Laboratory Sciencesو یا ClinicalLaboratory Sciences وجود دارد . اکثرا معتقدند که نام جدید وظایف حرفه ای شاغلین این رشته که به نام ClinicalLaboratory SciencesOfficer (MLSO)نامیده می شوند را بهتر بیان می کند .

در ایران دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی از سال 1347 در دانشگاههای تهران شیراز اصفهان تبریز اهواز و.... تاسیس گردید که بعد از انقلاب فرهنگی به صورت کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در آمد .

در این رشته به موازات پیشرفت علوم پزشکی و گسترش دامنه روشهای تشخیصی تجهیزات آزمایشگاهی نیز بسیار پیشرفت کرده بطوری که امروزه شاغلین این رشته از دستگاههای الکترونیکی و اتوماتیک بسیار دقیق و حساس برای انجام آزمایشات مختلف بهره میگیرند.

 ارزش ها و باورها (فلسفه برنامه ):

فلسفه اصلی تدوین این برنامه درسی تربیت نیروی انسانی کارشناس در رشته علوم آزمایشگاهی بر اساس وظایف حرفه ای تعریف شده و معین در جامعه است.بطوری که اصول اساسی تعلیم و تربیت که شامل رشد شخصیتی و افزایش قدرت تفکر و شایستگی حرفه ای و ایجاد مهارتهای یادگیری مداوم را در دانش آموختگان برای ارائه خدمات آزمایشگاهی مطلوب در برداشته باشد.

ماموریت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی:

ماموریت اصلی رشته علوم آزمایشگاهی تربیت افرادی است که بتوانند در آزمایشگاهای بالینی بیمارستانها و آزمایشگاههای مراکز بهداشتی با دانش اختصاصی که آموخته اند و با بکارگیری دستگاههای الکترونیکی پیچیده و روشهای متعدد آزمایشات مختلف را روی خون و یا دیگر مایعات و انساج بدن انجام دهند.

اطلاعات و نتایج به دست آمده از این آزمایشات پزشک را در تشخیص بیماری روند درمان و حفظ سلامت جامعه یاری می دهد . نظر به اینکه این رشته دائما در حال تغییر و توسعه است فارغ التحصیلان این رشته باید به نحوی آموزش ببینند که دانش و مهارت کافی برای تطبیق خود با تکنولوژی جدید را داشته باشند.

چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی:

آزمایشگاههای بالینی و بهداشتی در طی چند دهه گذشته از بخش کوچک که با چند دستگاه ساده و روشهای سنتی فیزیک شیمیایی تبدیل به مراکزی بزرگ با تجهیزات بسیار پیشرفته و شاخه های متعدد گردیده است.این تغییرات شگرف و سریع کارکنانی را طلب می کند که علاوه بر مجهز بودن به سلاح دانش روز قادر به استفاده از تجهیزات و دستگاههای پیچیده الکترونیکی و کامپیوتری و انجام روشهای جدید تشخیصی و مولکولی باشند. لذا چشم انداز بازار کار برای کارشناسان ورزیده و متبحر علوم آزمایشگاهی در حال و آینده در بستر رو به پیشرفت آزمایشگاههای بالینی و بهداشتی و کارخانجات و شرکتهای تولید و پخش مواد و وسایل آزمایشگاهی بسیار روشن و نمایان می باشد.

  اهداف کلی:

هدف از برنامه آموزشی کارشناسی علوم آزمایشگاهی تربیت دانشجویان برای ارائه خدمات آزمایشگاهی است . در این برنامه تعلیمات عمومی و اختصاصی لازم به دانشجویان داده شده تا علاوه بر درک کافی از انسان فرهنگ حکم بر آن و محیط اطرافش از عهده انجام آزمایشات اولیه و معمول در آزمایشگاههای بهداشتی و بالینی بر آیند.

  • خدمات دانشجویی

انجام ترجمه کلیه متون در رشته های مختلف


سریع و ارزان


راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره

09030980702

ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها

ای دی تلگرام:




برگرفته شده از rsnre.blog.ir

  • خدمات دانشجویی

سفارش مقاله همایشی و مروری
ترجمه و تایپ

راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره

09030980702

ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها

ای دی تلگرام:





برگرفته شده از rsnre.blog.ir

  • خدمات دانشجویی

خبر ۱۵ اردیبهشت ۹۸ - اعلام نتایج ششمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاههای اجرایی

ضمن آرزوی موفقیت تیم «ای استخدام» برای کاربران شرکت کننده در ششمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاههای اجرایی به اطلاع میرسانیم،نتایج این آزمون اعلام گردید.

شایان ذکر است آن دسته از داوطلبانی که در بخش وضعیت داوطلب مندرج در کارنامه آنان، عبارت «شما برای طی مرحله بررسی مدارک معرفی می‌شوید» را ملاحظه می‌کنند، می‌توانند از روز سه‌شنبه مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۷ با مراجعه به وب سایت اینترنتی دستگاه اجرایی مورد تقاضای خود، از مدارک مورد نیاز، زمان و مکان مراجعه جهت بررسی مدارک مطلع شوند.  

  • خدمات دانشجویی

مهندسی پزشکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادپرش به ناوبریپرش به جستجو
یک سیستم شنوایی مصنوعی جاسازی شدهمهندسی پزشکی یا مهندسی زیست پزشکی به دنبال ایجاد ارتباط منطقی بین علوم مهندسی و دانش پزشکی می‌باشد.
تا قبل از قرن بیستم میلادی تشخیص و درمان در زمان بیماری بر اساس بررسی حالات بیمار، مطالعه سندرم‌ها و عارضه‌های مربوط و ارائه مجموع‌های از روش‌های شناخته شده مبتنی بر تجویز دارو یا اعمال برخی عمل‌های جراحی صورت می‌گرفت. اما در اوایل قرن بیستم و در اوج آن در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ مفهوم جدیدی در پزشکی مطرح گردید. بر این اساس، ساختار بدن انسان به مشابه یک نظام بسیار هماهنگ مهندسی فرض و بیماری به عنوان عامل بی‌نظمی در این ساختار مطرح گردید. به این ترتیب دانشی به عنوان مهندسی پزشکی بنیان‌گذاری شد که حوزه فعالیت آن مطالعه ساختار بدن انسان به صورت سیستمیک، کشف قوانین فیزیکی و معادلات ریاضی حاکم بر اجزاء سیستم، فهم اندرکنش بین آنها، مدل‌سازی این فرایندها و بررسی تأثیر بیماری بر روی این ساختار منظم و به تبع آن ارائه روش‌های تشخیصی و درمانی مفیدتر برای بهبود بیماری‌ها بود.
در مهندسی پزشکی با تلفیقی از علوم مهندسی برطرف کردن نیازهای پزشکی در زمینه ساخت و نگهداری تجهیزات و نیز ساخت ابزارهای پزشکی برای کاربردهای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها مد نظر می‌باشد. این رشته کاربرد علوم فنی و مهندسی است در یاری‌رساندن به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌ها.
مهندسی پزشکی یکی از تازه‌ترین رشته‌هایی است که قدم به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی نهاده و این رشته بدین منظور شکل یافته تا پزشکان را در تشخیص و درمان یاری دهد. مهندسی پزشکی دقت و تنوع در تشخیص را گسترش داده‌است به‌طوری‌که تشخیص بدون دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست. تاکنون دستگاه‌هایی از جمله EEG ,ECG ,MRI ,CT-Scan کمک بسیار بزرگی به پزشکی نموده‌اند و هم راستای وسایل تشخیصی وسایل و ملزومات درمانی گسترش یافته تا بیماران را به گونه‌ای تحت درمان قرار گیرند که می‌توان سمعک، ونتیلاتور، دیالیز (تراکافت)، فراصوت (اولتراسوند) و کاربردهای متعدد لیزر را نام برد. مهندس پزشکی در گام‌های اولیه 1- بهره‌برداری، 2- تعمیر، 3- پشتیبانی و 4- نگهداری و 5- تنظیم و استانداردسازی دستگاه‌ها را انجام می‌دهد و در مراحل بالاتر 6- توسعه، ارتقاء و بهبود دستگاه‌های پزشکی یا حتی می‌تواند به 7- طراحی و ساخت یک دستگاه اقدام کند. در این رشته به علت ابداعات و نوآوری وسیعی که صورت می‌گیرد شاخه‌های جدیدی از مهندسی پزشکی سازمان می‌گیرند که شرح مختصری از زیرشاخه‌های این رشته ذکر شده‌است.
محتویات
مهندسی پزشکی رشته‌ای متشکل از گرایش‌های متعدد مهندسی و علوم پزشکی است. در نتیجه پیدایش گرایش‌های جدید این رشته دور از انتظار نخواهد بود. هم‌اکنون در ایران در مقاطع مختلف آموزش عالی گرایش‌های زیر تدریس می‌گردند:
مهندسی پزشکی در ایران
اسم این رشته به خوبی انتخاب شده و ترکیبی صحیح از دو گروه ریاضی و تجربی است. مهندسی و پزشکی همکاری مطلوب و شایسته‌ای را در کمک به بیماران و پزشکان آغاز کرده‌اند و در این راه گام‌های مؤثری برداشته شده‌است که هر روزه بسیاری از خبرهای آن را در رسانه‌هایی شنیده‌اید با توجه به گسترش روزافزون سیستم‌های مهندسی در حیطه بهداشتی و پزشکی، تربیت و وجود نیروی انسانی متخصص و متبحر که آشنا به وسایل و تجهیزات پزشکی امری ضروریست.
حداقل و حداکثر مجاز طول دوره کارشناسی مهندسی پزشکی در سه گرایش مطابق آئین‌نامه‌های دوره کارشناسی شورای عالی برنامه‌ریزی است. تعداد کل واحدهای درسی در طول دوره ۱۴۰ واحد می‌باشد که شامل دروس عمومی، پایه، اصلی، تخصصی و اختیاری، به شرح زیر می‌باشد:
  1. دروس عمومی ۲۰ واحد
  1. دروس پایه ۲۶ واحد
  1. دروس اصلی ۴۷ واحد
  1. دروس تخصصی ۴۷ واحد
گرایش‌ها و جهت‌گیری‌های کاری رشته مهندسی پزشکی، واقعاً وسیع است و زمینه‌های مختلفی از الکترونیک و پردازش سیگنال و مباحث نرم‌افزاری گرفته تا طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نصب و تعمیر دستگاه‌ها و قطعات پزشکی یا اندام مصنوعی، همچنین مواد به کار رفته در این وسایل را شامل می‌شود. جدا از این توضیحات، زمینه‌های کاری این رشته را می‌توان به ۳ بخش کلی تقسیم کرد:
طراحی و ساخت[ویرایش]
الف- طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی و الکترونیکی و تجهیزات مربوط به آن‌ها، نظیر وسایل مخصوصی که با تکنیک‌های خاص، عناصر موجود در یک نمونه (مثلاً نمک خون و…) را به طرز دقیقی اندازه‌گیری کند مانند اسپکتروفتومتر که با تکنیک‌های نوینی کار می‌کنند. ب- طراحی و ساخت بخش‌های مکانیکی و برقی سیستم‌های تصویرگر پزشکی، مانند سیستم‌های سونوگرافی، رادیوگرافی، سی‌تی اسکن و دیگر دستگاه‌های که تصاویر ثابت یا محرکی را از بسیاری از بخش‌های بدن به نمایش می‌گذارند. ج- طراحی و ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری پزشکی و بیمارستانی، نظیر دستگاه‌های دریافت کنندة سیگنالهای مغزی (الکتروانسفالوگرام). د- طراحی و ساخت قطعات و اندام مصنوعی بدن و موادی که در طول، تشخیص، درمان بیماری‌ها به کار می‌رود.
تعمیر و نگهداری و بهینه‌سازی[ویرایش]
از دیگر زمینه‌های کاری مهندسی پزشکی تعمیر، نصب، راه‌اندازی و نگهداری وسایل مورد نیاز است و البته واضح است که این نیروی مجرب باید دارای اطلاعات کافی در مورد قطعات و جزئیات کار آن وسیله یا دستگاه باشد. در کنار این موارد، مسئله بهینه‌سازی یا تلفیق دستگاه‌ها و عملکرد آن‌ها نیز مطرح است. پروژه کنترل کامپیوتری فشار خون، یا پروژه سه‌بعدی‌سازی تصویر دستگاه MRI، جزء همین بهینه‌سازی‌ها هست. دامنه کاربری این زمینه چنان وسیع است که اکنون سالانه چندصد مقاله در معتبرترین نشریات جهانی مهندسی پزشکی در این زمینه چاپ می‌شود و بیشترین تعداد پروژه‌ها بر روی موضوع تلفیق و بهینه‌سازی انجام می‌شود.
تشخیص بیماری و درمان
یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح در زمینه پزشکی، بحث استفاده از لیزر در پزشکی (چه در تشخیص و چه در درمان) است. اصولاً لیزر از همان ابتدا با توجه به قابلیت‌های منحصر به فردی که داشت، به عنوان یک انتخاب خوب برای بهینه‌سازی عملکرد بسیاری از سیستم‌ها بکار گرفته شده. استفاده از لیزر برای تشخیص ضایعات چشمی یا نمایش فشار خون در نازک‌ترین مویرگ‌ها یا سوراخ کردن یا ایجاد کانال مصنوعی در قلب، سوزاندن و بریدن برخی ضایعات درونی یا تومورهای مختلف و… روز به روز در حال افزایش است. بحث شبکه عصبی طبیعی و درمان انواع ضایعات عصبی مانند ضایعات نخاعی با کمک تحریکات الکتریکی و با کمک علم ژنتیک نیز از بحث‌های مهم و جدید رشته مهندسی پزشکی است.
کارشناسی مهندسی پزشکی، به نوعی هم خانواده همان رشته برق و الکترونیک است و این قرابت و نزدیکی حتی در دوره‌های کارشناسی ارشد ودکترا نیز تا حدی ادامه می‌یابد؛ بنابراین یک دانشجوی مهندسی پزشکی در دوره کارشناسی تقریباً ملزوم به گذراندن تمامی دروس اصلی مجموعهمهندسی برق است و به همین خاطر، فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی می‌توانند گرایش‌های کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی برق را انتخاب کنند و همپای مهندسین کنترل، مخابرات، قدرت و الکترونیک، به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق بپردازند؛ بنابراین، عنوان مهندس پزشکی به هیچ عنوان نباید باعث شود که داوطلبان تصور کنند که این رشته بی ارتباط یا کم ارتباط با مباحث ریاضی و مهندسی است، چون دانشجویان این رشته به‌طور کامل با ریاضیات مهندسی پیشرفته و فیزیک در ارتباطند و از سنگین‌ترین نوع ریاضیات، به عنوان ابزار کار، دائماً بهره می‌برند، تا آنجا که دانشجویان این رشته، تا دروس ریاضیات مهندسی پیشرفته و معادله دیفرانسیل و فیزیک الکتریسیته، موج، ارتعاش و حرکت را نگذرانند، قادر به اخذ دروس چندانی در دانشگاه خود نیستند.
گرایش مهندسی پزشکی بالینی
مهندسی پزشکی بالینی از رشته‌های تخصصی شاخه مهندسی پزشکی است که مسئولیت پیاده‌سازی تکنولوژی پزشکی و بهینه‌سازی خدمات بهداشتی و درمانی دارد. نقش مهندسی پزشکی بالینی شامل آموزش و نظارت تکنسین تجهیزات پزشکی، همکاری با قانون گذاران و بازرسان بیمارستان‌های دولتی و دادن مشاورهٔ فنی برای دیگر کارکنان بیمارستان مانند پزشکان، مدیران، آی تی و…. مهندس پزشکی بالینی همچنین براساس تجربه‌های بالینی خود به تولیدکنندگان وسایل پزشکی در زمینه بهبود طراحی‌های آینده‌شان مشاوره می‌دهد درحالی که به عنوان ناظر بر پیشرفت قسمت‌های فنی بیمارستان‌ها، الگوهای خرید آن‌ها را با توجه به بخش تولید راهنمایی می‌کند. توجه اصلی آن‌ها بر اجرای عملی تکنولوژی باعث شده که مهندسین این رشته بیشتر به سمت دوباره طراحی و پیکربندی دوباره گرایش پیداکنند. به عنوان «انقلابی» تحقیق و توسعه یا ایده‌های نابی که می‌توانند خود را برای سال‌های متمادی با پزشکی بالینی وفق دهند؛ در حال حاضر در این برهه زمانی، بیشتر تلاش‌ها برای گسترش تأثیر مهندسی پزشکی بالینی در مسیر زیست‌پزشکی نوین است. مهندس پزشکی بالینی در نقش‌های مختلف خود، ازآنجایی که به هردو دیدگاه (تولید و مصرف‌کننده) «در خط مقدم» نزدیک است و هم در ساخت و فرایند محصولات آموزش دیده‌است، به شکل یک «پل یا رابط» بین تولیدکننده‌های محصولات پزشکی و مصرف‌کنندگان نهایی است. بخش‌های مهندسی پزشکی بالینی بیمارستان‌های بزرگ گاهی اوقات نه تنها مهندسان زیست پزشکی را استخدام می‌کنند، بلکه از مهندسین صنعتی / سیستم برای تحقیق در عملیات‌ها، عوامل انسانی، تجزیه و تحلیل هزینه، ایمنی، و غیره کمک می‌گیرند.
گرایش بیوالکتریک
این گرایش از مهندسی پزشکی دامنه بسیار وسیعی را شامل می‌شود اما در تعریفی کوتاه، بیوالکتریک را می‌توان علم استفاده از اصول الکتریکی،مغناطیسی و لکترومغناطیسی در حوزه پزشکی دانست؛ هم‌چنین الگوبرداری از سیستم‌های بیولوژیکی در طراحی‌های نوین مهندسی نیز در حیطه این علم قرار دارد. در واقع یک مهندس بیوالکتریک علاوه بر این که به تمام گرایش‌های مهندسی برق (به ویژه گرایش الکترونیک در مقطع کارشناسی و گرایشهای کنترل و مخابرات در مقاطع بالاتر) با دیدگاهی از حوزه علم خود نظر دارد، از برخی از شاخه‌های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات نیز در حیطه علم مهندسی پزشکی یاری می‌جوید. هدف از ایجاد این گرایش در مقطع کارشناسی، تربیت مهندسان الکترونیکی است که با گذراندن واحدهای درسی و آزمایشگاهی ای نظیر فیزیولوژی، آناتومی و فیزیک پزشکی، به نوعی بلوغ ذهنی و توانایی علمی در حوزه پزشکی دست یابند. دانشجویان پس از فراگیری علوم پایه مهندسی مثل ریاضی و فیزیک و تا حد مختصری علوم پایه پزشکی با مدارهای الکتریکی و تکنیک‌های به‌کار رفته در تجهیزات پزشکی مانند سیستم‌های تصویربرداری، سیستم‌های پرتوپزشکی، سیستم‌های به‌کار رفته در اتاق عمل و بخش‌های CCU و ICU و تجهیزات الکتریکی بکار رفته در بدن آشنا می‌شوند. البته این آشنایی‌ها محدود می‌باشد و جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، تحصیل در مقاطع بالاتر مورد نیاز است. در حال حاضر بازار کار این گرایش نسبت به سایر گرایش‌های مهندسی برق در جایگاه بهتری قرار دارد. اهم حوزه‌هایی که یک مهندس بیوالکتریک در آن فعالیت می‌کند عبارتند از:
الف – پردازش سیگنال‌های حیاتی
ب – پردازش تصاویر پزشکی و سیستم‌های تصویر برداری
پ – پردازش صوت و گفتار و طراحی سیستم‌های گفتار درمانی جهت کمک به معلولین گفتاری
ت – مدل‌سازی سیستم‌های بیولوژیک
ث – طراحی بخش‌های الکترونیکی و کنترل اعضاء و اندام مصنوعی و ساخت وسایل توان بخشی
ج – ثبت سیگنال‌های حیاتی و طراحی سیستم‌های تصویرگر بیمارستانی
چ – طراحی و ساخت سیستم‌های درمانی و آزمایشگاهی پزشکی
این را هم باید افزود که این گرایش در ایران از بازار کار خوبی برخوردار است.
گرایش بیومکانیک
بیومکانیک به استفاده از مکانیک کلاسیک در زمینه‌های علوم زیستی می‌پردازد. استفاده از قوانین دینامیک جامدات برای تحلیل‌های حرکتی؛ دینامیک سیالات برای ارزیابی جریان‌های درون محیط‌های زیستی؛ ترمودینامیک و انتقال حرارت برای تحلیل رفتارهای سلولی و انتقال مواد و جرم بین موجود زنده و محیط و رباتیک برای خلق وسایل تشخیصی و درمانی جدید نیازمند درک مسائل محیط‌های زنده از زاویهٔ مهندسی است. پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی، دریچه‌های قلب مصنوعی، مفاصل مصنوعی، ارتزها و پروتزها، ابزارهای کمکی تشخیصی و جراحی، درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب، ریه، شریانها، مویرگها، استخوانها، غضروفها، تاندونها، دیسک بین‌مهره‌ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده‌است.
گرایش بیومواد
در این رشته بطور معمول بر روی تهیهٔ مواد گوناگون مصنوعی و طبیعی، طراحی روش‌های ساخت و قالب‌گیری نهایی ماده و در نهایت اصلاح مواد برای کاربرد اختصاصی در پزشکی تحقیق صورت می‌گیرد. توسعهٔ انواع مدل‌های وسایل پزشکی نیازمند انتخاب، ساخت و آزمایش مواد است که لازمهٔ آن درک و فهم درست از شیمی و فیزیک مواد و شناخت محیط بیولوژیک بدن است. به عبارت دیگر باید توجه داشت که آیندهٔ علم بیومتریال در گرو توانائی ما در فهم کشفیات جدید در شیمی، فیزیک، بیولوژی و پزشکی است.
به‌طورکلی موارد استفادهٔ بیومتریال‌ها در جایگزینی و تعویض اعضاء و اندام‌هایی از بدن است که بر اثر بیماری یا آسیب، کاربری خود را از دست داده‌اند تا از این طریق جراحت یا بیماری اعضاء مذکور التیام پذیرد، کاربری و عمل آن‌ها اصلاح شود و ناهنجاری یا وضعیت غیرطبیعی آن‌ها تصحیح گردد.
کاربرد این شاخه استفاده از بافت‌های زنده و مواد مصنوعی و کاشت آن‌ها در بدن است. انتخاب مواد صحیح برای کاشت و پیوند در بدن انسان و یکی از حساس‌ترین و مشکل‌ترین عملیات مهندسی پزشکی است. آلیاژهای فلزی، سرامیک‌ها، پلیمرها و کامپوزیت‌ها از مواد مورد استفاده در کاشت بافت‌ها مصنوعی هستند، این‌گونه مواد باید غیر سمی، غیرسرطان زا و از نظر شیمیایی غیرفعال و با دوام و دارای قدرت مکانیکی کافی باشند.
فارغ‌التحصیلان گرایش بیومواد با کارگیری مواد مختلف از قبیل پلیمرها و سرامیک‌ها و کامپوزیت‌ها و مواد فلزی در بدن انسان و در تجهیزات پزشکی آشنا می‌شوند.
با توجه به مطالب آموزش داده شده در طول دوران تحصیل دانشگاهی، بطور خلاصه توانایی‌های یک مهندس بیومتریال را می‌توان بدین صورت برشمرد:
  1. آشنایی کامل با علم تولید و کاربرد مواد شامل پلیمرها، فلزات، سرامیک‌ها و کامپوزیت‌ها.
  1. شناخت کافی در زمینهٔ برقراری ارتباط مواد با محیط بیولوژیک بدن نظیر آناتومی و فیزیولوژی بافت‌های مختلف بدن.
  1. روش‌های اصلاح سطح، پوشش‌دهی مواد و بهینه نمودن خصوصیات سطحی.
  1. آشنایی کامل با مبحث مهندسی بافت که یکی از جدیدترین دستاوردهای بشر برای دستیابی به جایگزین‌های مصنوعی است.
  1. آشنایی با روش‌های نوین دارورسانی و انتقال کنترل شده داروها به بدن. به عنوان مثال نحوهٔ انتقال طولانی مدت داروهای ضدبارداری (نورپلنت).
  1. شناخت روش‌های تخریب پلیمرها، خوردگی فلزات و اضمحلال سرامیک‌ها.
  1. آشنایی با مبحث بیوسنسورها.
  1. آشنایی مقدماتی با اصول و عملکرد تجهیزات پزشکی و سیستم‌های آن.
گرایش مهندسی بافت
این گرایش بیشتر در زمینهٔ پزشکی و در گسترهٔ میکروسکوپیک می‌پردازد. در این شاخه تخصص در آناتومی، بیوشیمی و مکانیک سلول‌ها و ساختارهای درون سلولی برای درک بیشتر در فرایند بیماری توانایی داخل‌شدن به بخش‌های ویژه سلول لازم است. هدف این شاخه که در اواخر قرن بیستم پایه‌گذاری شده‌است، مطالعه و تهیه مدل‌های ایده‌آل از ماکرومولکول‌ها و ساختار سلولی است که منجر به درک بهتر پدیده‌های درون‌یاخته‌ای و همچنین فهم عمیق‌تر مکانیسم تأثیر عملکرد ناصحیح آن‌ها در بروز حالات بیماری می‌شود. به علاوه این مدل‌ها سبب ارزیابی مؤثرتر فرضیه‌ها و نظریه‌های درمانی مانند طراحی انواع پروتئین‌ها با خصوصیات منحصر به فرد لیگاند-رسپتوری می‌گردد. از جمله اهداف دیگر این شاخه، مطالعه و مدل‌سازی ساختار سلول و فرایند بازیابی جراحات در بافت‌های آسیب‌دیده به منظور ارائه روش‌های درمانی بهینه‌تر جهت تقلیل و رفع ضایعات بافتی و همچنین تولید نمونه‌های مصنوعی برای جایگزینی آن‌ها است. به این منظور علل و مکانیسم‌های تبدیل سلول‌های بنیادی به بافت‌ها و ارگان‌های مختلف بررسی و با استفاده از مدل‌های بدست آمده بافت‌های آسیب دیده ترمیم یا در خارج از بدن به صورت مصنوعی تولید می‌شود. از جمله این بافتها و ارگانها می‌توان به استخوان، غضروف، کبد، پانکراس، پوست و رگ‌های خونی اشاره کرد.
گرایش پردازش تصاویر پزشکی
در این رشته اطلاعات جمع‌آوری شده در تغییرات پدیده‌های فیزیکی در بدن را با بهره‌گیری از تکنولوژی تحلیل پردازش الکتریکی و سرعت بالای آن تجزیه و تحلیل می‌کنند و به صورت یک تصویر درمی‌آورند و اغلب این تصاویر را می‌توان با اعمال غیرتهاجمی (بدون آسیب) بدست آورد به نحوی که هیچ اثر دردی برای بیمار نداشته باشد. در این گرایش تهیه تصویر از اجزاء ایستای بدن مانند استخوان‌ها و بافتها و ادغام ویژگی‌های منحصر به فرد حالت‌های مختلف تصویربرداری مثل CT و MRI جهت تهیه تصاویر گویاتر مانند تصاویر سه‌بعدی و همچنین ارائه الگوریتم‌های پردازشی برای مدل‌سازی بافت‌های سالم و ضایعات آن‌ها جهت ارائه روش‌های تشخیصی دقیق‌تر و غیرتهاجمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین بررسی فیزیولوژی و حرکت بافت‌های دینامیک در بدن مانند قلب و عروق از طریق تصویربرداری عملکردی(Functional Imaging) و تکنیک‌های بی‌درنگ (Real Time) و همچنین مدل‌سازی این رفتارها در بافت‌های سالم و ناسالم در جهت تشخیص بهتر ناهنجاری‌ها و تصویربرداری مولکولی به منظور مطالعه موقعیت، ساختار و حرکت مولکول‌ها (مانند مولکول‌ها و سلول‌های سرطانی) و توجیه این حرکات بر اساس الگوریتمهای آماری و همچنین مطالعه و مدل‌سازی مکانیسم‌های مختلف حیات در سطح مولکولی به صورت غیرتهاجمی برای ارائه روش‌های درمانی دقیق‌تر مثل طراحی آنتی‌بادی‌ها و ردیابی آن‌ها برای از بین بردن بهتر مولکول‌ها و سلول‌های مهاجم و تقلیل آسیب به سلول‌های سالم بدن مورد نظر است.
گرایش مهندسی توانبخشی
یک شاخه جدید و توسعه یافته مهندسی پزشکی است. متخصصان این رشته به بالا بردن توانایی‌ها و بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی به طراحی گجت‌های جدید و روش‌های نوین برای سکونت، ارتباط و… کمک می‌نماید.
گرایش مدل‌سازی سیستم‌های فیزیولوژیکی
در این زمینه سعی می‌شود با استفاده از قوانین موجود در مهندسی و تکنیک‌های پیشرفته و ابزار لازم یک طرح کلی و جامع از ارگان‌های زنده، از باکتری گرفته تا انسان، تهیه می‌کنند. در این رشته برای تحلیل اطلاعات حاصل از آزمایش‌ها و فرمول‌بندی کردن جزئیات فیزیولوژیکی با روابط ریاضی، از مدل‌سازی کامپیوتری استفاده می‌شود. سیستم‌های زنده دارای یک مجموعه بسیار با قاعده به همراه بازخورد برای کنترل خود هستند. ازجمله علومی که با مدل‌سازی سیستم‌های بیولوژیکی در بستره مهندسی پزشکی با یک فرمت جدید می‌توان تحلیل کرد علوم پزشکی مشرق زمین است فی‌الجمله طب سنتی ایران و چین که گستره‌ای از پارامدیک دست نیافته‌است و شاید به علت قدمتش با پزشکی نوپای غربی همپا نشده و سرشار از رموز و اسرار است.
گرایش ابزار دقیق در مهندسی پزشکی
کاربردی است از الکترونیک در تشخیص و بررسی ساختار بیماری‌ها، رایانه‌ها بخش اصلی این گرایش را بر عهده دارند سیستم‌های تصویر پزشکی به وسیله مهندسان این رشته ساخته می‌شوند.
گرایش مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی در ایران
دوره کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات پزشکی به عنوان گرایش جدید از رشته مهندسی پزشکی پیشنهاد شده‌است. ضرورت وجود اطلاع‌رسانی پزشکی در حوزه پزشکی در دهه‌های گذشته از عوامل مهم در توجیه فناوری اطلاعات به عنوان یک رشته کاربردی مهم در دهه اخیر بوده‌است. نظر به گسترش سریع حوزه فناوری اطلاعات مدیریت در این حوزه اهمیت روزافزونی یافته‌است. فناوری اطلاعات پزشکی هم‌اکنون از زمینه‌های مهم فناوری اطلاعات است و طبیعتاً مدیریت فناوری اطلاعات در این حوزه اهمیت زیادی دارد.
طول دوره و شکل نظام
حداقل طول این دوره ۴ نیم‌سال است، بدین معنی که دانشجویانی که ناچار به گرفتن دروس جبرانی نیستند، چنانچه کار درسی و تحقیقاتی خود را به نحو مطلوبی انجام دهند، می‌توانند دوره را در۴ نیم‌سال به پایان برسانند.
نظام آموزشی آن واحدی است و مدت تدریس ۱ واحد نظری ۱۷ ساعت می‌باشد.
تعداد واحدهای درسی
دانشجو برای تکمیل دوره کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و مدیریت به صورت مجازی باید حداقل ۳۲ واحد درسی و تحقیقاتی به‌شرح زیر با موفقیت بگذراند.
تعداد واحد
  • اصلی * ۲۷ درس
  • اختیاری * ۴ درس
  • پروژه تحقیق یا دروس معادل* ۳ واحد
  • جمع ۳۲ واحد
علاوه بر موارد فوق، هر دانشجو این دوره که قبلاً در دوره کارشناسی یا لیسانس، دروس جبرانی را نگذرانده باشد، باید با موفقیت آن‌ها را بگذراند، از دروس جبرانی واحدی به دانشجو تعلق نمی‌گیرد.
  • سید احسان تهامی، ناصر حافظی مطلق، فاطمه داوری نیا، «مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی»، انتشارات گسترش علوم پایه، شابک‎۹۷۸-۹۶۴-۴۹۰-۵۹۴-۰


  • خدمات دانشجویی

سفارش انواع پروژه های 

دانشجویی

راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره

09030980702

ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها

ای دی تلگرام:




برگرفته شده از rsnre.blog.ir

  • خدمات دانشجویی

 

تیم مجرب گرین پروژه با داشتن کارشناسان مختلف در رشته های مختلف آمادگی انجام پروژه های دانشجویان را با بهترین کیفیت و فرصت اصلاح رایگان به صورت قیمت های ذیل دارد:
 
تحقیقات دانشجویی         هر صفحه 7000 تومان
 
پاورپوینت                        هر اسلاید 7000 تومان
 
مقاله                             200 هزار تومان
 
ترجمه                             هر صفحه 10000 تومان

 

 

راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره

09030980702

ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها

ای دی تلگرام:

 

 

 

 

 

 



برگرفته شده از rsnre.blog.ir

 

  • خدمات دانشجویی