پروژه و تحقیق دانشجویی

انجام پایان نامه ، پروپوزال، تحقیق، پروژه های دانشجویی و نگارش مقالات همایشی و پژوهشی

پروژه و تحقیق دانشجویی

انجام پایان نامه ، پروپوزال، تحقیق، پروژه های دانشجویی و نگارش مقالات همایشی و پژوهشی

پروژه و تحقیق دانشجویی

با سلام خدمت بازدید کنندگان عزیز
جمعی از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف آمادگی انجام پروژه های دانشجویی شما عزیزان را در زمان و هزینه پیشنهادی شما داریم برای درخواست:
به ای دی تلگرام @projenr
یا ایمیل saraakbari739@yahoo.com
پیغام دهید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۷ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

معرفی به استاد چیست ؟ / همه آنچه که باید بدانید

دانشجویان برای آنکه بتوانند زودتر و حتی راحت تر فارغ التحصیل شوند می توانند از قانون معرفی به استاد استفاده کنند. معرفی به استاد در پیام نور هم وجود دارد

 

به گزارش سایت پی ان یو نیوز قانون معرفی به استاد تقریبا در همه دانشگاه های کشور از جمله پیام نور ، آزاد ، دولتی و … اجرا می شود. اما این قانون در هر کدام از دانشگاه ها شرایط خاص خود را دارد و تابع قوانین همان دانشگاه می باشد.

در معرفی به استاد ، دانشجو می تواند بجای آنکه در طول ترم همانند سایر دانشجویان درسی را امتحان بدهد با هماهنگی مرکز خود اقدام به اخذ درس به صورت معرفی به استاد کند و امتحان درس مورد نظر را زودتر از زمان برگزاری امتحانات پایانی دانشگاه بدهد. در معرفی به استاد پیام نور امتحان درس مورد نظر توسط استاد معرفی شده گرفته می شود دانشجو می تواند میزان مطالعه و نحوه امتحان را با استاد خود هماهنگ کند
قانون معرفی به استاد در پیام نور دارای یک دستورالعمل است که در تیرماه سال ۹۴ در شورای آموزشی دانشگاه تصویب شده است (متن کامل دستورالعمل قانون معرفی به استاد پیام نور اینجا بخوانید)
در مطلب بخش های مهمی از قانون معرفی به استاد پیام نور توضیح داده شده است

در پیام نور چه کسانی می توانند معرفی به استاد بگیرند :
مقطع کارشناسی : 
دانشجوی دوره های کاردانی و کارشناسی (پیوسته یا ناپیوسته) که برای فراغت از تحصیل تنها دو درس نظری یا همان تئوری باقیمانده داشته باشند (دروس عملی ، آزمایشگاه ، پروژه و دروسی که واحد نظری – عملی دارند امکان پذیر نیست.
وقتی گفته می شود تنها دو درس یعنی تنها دو عنوان درس ! یعنی تعداد واحد آن دروس ملاک نیست بلکهزمانی که دانشجو نمرات همه دروس اش اعلام شده است و تنها دو عنوان درس نظری باقی مانده داشته باشد که اگر آن دروس را پاس کند فارغ التحصیل می شود

مقطع کارشناسی ارشد :
دانشجویان کارشناسی ارشد در صورتی که تنها یک عنوان درس نظری باقی مانده داشته بانشد می توانند آن درس را به صورت معرفی به استاد بگیرند (باز هم تاکید می کنیم تعداد واحد ملاک نیست)
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد اعم از شیوه آموزشی و شیوه پژوهشی، که برای فراغت از تحصیل تنها یک درس نظری اعم از؛ دروس باقیمانده سر فصل دوره، جبرانی کارشناسی و جبرانی میانگین داشته باشد
دانشجوی شیوه پژوهشی قبل از دفاع از پایان نامه مجاز به اخذ و گذراندن درس معرفی به استاد می باشد.
 

نحوه ثبت نام معرفی به استاد :
دانشجو موظف است پس از اطمینان از گذراندن کلیه دروس دوره، تقاضای خود را از طریق پیشخوان خدمت دانشگاه در سیستم جامع گلستان ارائه نماید. در صورت عدم احراز شرایط معرفی به استاد، مسئولیت بر عهده دانشجوی متقاضی است. آموزش مرکز یا واحد مربوط نیز، باید پس از ثبت کلیه نمرات دروس دانشجو در سامانه گلستان و بررسی کلیه سوابق تحصیلی وی و محرز شدن موضوع ماده ۱ یا ۲ اقدام به تایید تقاضای معرفی به استاد نماید. درغیر اینصورت دانشجو ملزم به گذراندن مجدد دروس معرفی به استاد به همراه کلیه دروس باقیمانده سرفصل مطابق آیین نامه ومقررات آموزشی در اولین نیمسال است. مسئولیت اجرای آن به عهده کارشناس آموزش مرکز یا واحد می باشد.
 

نکات مهم : 
نکته مهم ۱ : ارائه دروس عملی، کارآموزی، کارورزی و پروژه به صورت معرفی به استاد در تمامی دوره های تحصیلی ممنوع می باشد.
این مطلب از سایت پی ان یو نیوز کپی شده است 
نکته مهم ۲ : در صورتی که دانشجو درس نظری – عملی را الزاما در نیمسال آخر انتخاب و در بخش عملی آن، نمره قبولی کسب نماید و در بخش نظری نمره مردودی اخذ و یا غیبت کرده باشد، می تواند واحد نظری را به صورت معرفی به استاد (با رعایت مقررات ماده ۱) اخذ و پس از کسب نمره قبولی، نمره عملی نیز ثبت شود.

شهریه معرفی به استاد : در معرفی به استاد کل شهریه ثابت و شهریه متغیر واحدهای اخذ شده به صورت کامل از دانشجو گرفته می شود

تاریخ امتحان معرفی به استاد : در دانشگاه پیام نور براساس قانون در هر زمانی بجز ایام امتحانات امکان برگزاری معرفی به استاد وجود دارد ولی با این وجود در پیام نور در تقویم آموزشی زمان های خاصی را برای معرفی به استاد در نظر گرفته میشود

استاد کیست : این موضوع هم بستگی به مرکز دارد هر استادی که مرکز تعیین کند ! در بعضی مراکز ممکن است حتی به دانشجو اسم استاد را هم نگویند .
اما دانشجویان باید بدانند که دانستن نام استاد حق آنهاست و می توانند از مرکز بخواهند نام استاد را به آنها اعلام کند !

منبع امتحان : معمولا هر انچه که در لیست منابع نوشته شده است منبع امتحان است ولی از آنجا که اختیار با استاد است و قانون معرفی به استاد است  قاعدتا استاد می تواند حجم مطالعه و … را تغییر بدهد و در واقع می توان گفت : همه چیز از منبع امتحان تا نمره در اختیار استاد است

ثبت نمره معرفی به استاد : ثبت نمره معرفی به استاد نیز فقط در همان بازه های زمانی از پیش مشخص شده در تقویم آموزشی سال تحصیلی امکان پذیر است

دیگر نکات
۱- 
برخی مراکز هنوز از عنوان "تکدرس" استفاده می کنند که باید بگوییم تکدرس همان معرفی به استاد است و اصطلاح تکدرس دیگر صحیح نیست و مربوط به قانون قدیم است

۲- جز سی قرآن کریم را نمی شود معرفی به استاد بگیرید !

 

  • خدمات دانشجویی
  • ۱
  • ۰

تحقیق،پایان نامه ،پروپوزال، مقاله،تایپ،پاورپوینت و....

همگی با قیمت دانشجویی 

تحویل سریع و بهترین کیفیت 


  • خدمات دانشجویی
  • ۱
  • ۰

پروپوزال چیست و نکات مهم تنظیم آن

پروپوزال چیست و نکات مهم تنظیم آن
پیش نویس طرح تحقیقی توجیهی است که بر مبنای علاقمندی و پ‍ژوهش های فرد متقاضی و مبتنی بر فرضیه های علمی و استنتاجات تحقیقاتی باشد و بر این اصل دانشجو می تواند شاخه تحقیقی و میزان سابقه فعالیت قبلی و نتایج حاصله را اعلام نماید. 
-

مقدمه
طرح تحقیق، مهم ترین و اصلی ترین بخش یک کار تحقیقی و پژوهشی است، طرح تحقیق ( Proposal) اصل تحقیق نیست، بلکه طرح اولیه و طرح پیشنهادی تحقیق است، طرح تحقیق در واقع شبیه طرح اولیه و پیشنهادی یک ساختمان است که توسط ارشیتکت (پژوهشگر یا محقق) ارکان اصلی آن طراحی و محاسبه شده و به صورت نقشه و ماکت ساختمان در آمده است و چنانچه یک مهندس خبره ( استاد راهنما ) به آن نگاه کند، بتواند ساختمانی را ( پژوهشی را) که بر اساس این نقشه شکل می گیرد، از قبل برای خود تجسم کند. پژوهشگری که قصد تحقیق دارد، ابتدا باید برای پژوهش مورد نظر خود طرح تحقیق بنویسد. طرح تحقیق در واقع نقشه انجام تحقیق است و راهنمای محقق برای عملیاتی کردن و اجرای تحقیق است .
هر چند انتخاب موضوع و فرایند تهیه و تکمیل یک پروپوزال به راحتی و در مدت زمانی کوتاه انجام می شود، ولی باید توجه داشت که پروپوزال در واقع پیشنهادیه تحقیق بوده و به منزله نقشه های محاسباتی ساختمان است، لذا چنانچه با دقت و با محاسبات دقیق طراحی گردد، پژوهشگر در انجام مراحل بعدی با مشکل اساسی روبرو نخواهد شد. به عبارت دیگر چنانچه دانشجوئی عنوان پژوهش خود را درست انتخاب کرده باشد و تمامی ارکان و اجزاء پروپوزال به ویژه طرح مسئله، اهمیت و ارزش تحقیق، تاریخچه مطالعات، اهداف، سئوالات، فرضیه ها و روش و مراحل انجام تحقیق را به طور دقیق و کامل تهیه کرده باشد، در انجام پژوهش با مشکلاتی از جمله سر درگمی و ابهام روبرو نخواهد شد، به طوری که گفته می شود پژوهشگری که طرح تحقیق خود را به طور دقیق، روشن و کامل نوشته، به نظر می رسد بیش از 50 درصد رساله یا پایان نامه خود را تهیه کرده است.
-
نحوه نگارش پروپوزال
در نوشتن پروپوزال باید به نکات ذیل توجه فرمایید: 
- معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید 
-توضیح اهمیت آن موضوع 
-ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته
-نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت 
-روش یا روش هایی که در پژوهش از آنها بهره خواهید گرفت 
-منشور و قالب بندی شکل پروپوزال بنا بر هدفی که از آن دارید و یا به مقتضای رشته تحصیلی شما 

اجزاء تشکیل دهنده طرح تحقیق 
1- عنوان تحقیق 
نخستین گام در انجام تحقیق، تعیین عنوان تحقیق است. هیچ پژوهشگری نمی تواند بدون مشخص شدن عنوان تحقیق، پژوهش را آغاز کند. عنوان به منزله مقصد و طرح نهایی انجام پژوهش است و لذا در تعیین و انتخاب آن توجه به نکات زیر ضروری است:
1- بهتر است عنوان تحقیق نه خیلی کوتاه، نه خیلی طولانی، بلکه مختصر، جامع، رسا و غیر سئوالی باشد.
2- بهتر است در ابتدای عنوان از واژه هایی چون: بررسی، ارائه الگو، مطالعه، طراحی، تحلیلی بر، تبیین و ....استفاده شود.
3- بهتر است در عنوان تحقیق به نوعی متغیر های مستقل و وابسته نشان داده شوند. 
4- موضوع تحقیق باید نو و جدید باشد. 
5- عنوان پژوهش باید ارزش تحقیق داشته باشد. 
6- پژوهشگر باید توان انجام تحقیق را داشته باشد. 
7- موضوع تحقیق در حوزه کاری و تخصصی پژوهشگر باشد. 
8- موضوع پژوهش باید به گونه ای باشد که جامعه به انجام تحقیق در مورد آن نیازمند باشد و پژوهش بتواند با نتایج خود مشکلی را از جامعه برطرف کند.
9- پژوهشگر به عنوان تحقیق و انجام پژوهش در مورد آن میل و علاقه داشته باشد. 
10- موضوع تحقیق باید عملی و اجرائی بوده و قابلیت انجام تحقیق را داشته باشد .
11- عنوان تحقیق باید به گونه ای باشد که هدف های تحقیق را بیان کند .
12- بهتر است در عنوان تحقیق، قلمرو مکانی و محدوده زمانی پژوهش مشخص گردد.

2-اصطلاحات و واژه ها 
معمولا تعدادی از اصطلاحات و واژه های فنی و تخصصی مربوط به عنوان و موضوع پژوهش ( 3 تا 6 ) ارائه شده و برای هریک مختصراً از منابع اصلی و معتبر، تعریفی آورده می شود.

3- شرح و بیان مسئله تحقیق ( طرح یک مشکل)
مسئله در واقع سئوالی است که در ذهن پژوهشگر راجع به یک پدیده، مشکل یا معضل مطرح می شود، هدف محقق از طرح این سئوال ریشه یابی، علت یا علل به وجود آورنده آن مشکل و یا راهکارهای رفع آن است. 
در بیان مسئله محقق باید نکات زیر را رعایت کند:
1- محقق، شواهدی باید نشان دهد که معضلی یا مشکلی در جامعه وجود دارد.
2- محقق باید مشکل مطرح شده را بیان کند و ابعاد مختلف آن را به طور مستند نشان دهد.
3- محقق باید نشان دهد که قصد او از انجام تحقیق چیست؟ کدام متغیرها را قصد دارد مطالعه کند؟ نحوه ی مطالعه متغیرها ( اثر، رابطه یا ...) چگونه است.
4- پژوهشگر در پایان بهتر است محدوده زمانی و قلمرو زمانی تحقیق را هم مشخص کند.
بطورکلی مسئله تحقیق باید مشکل را مطرح کند، ابعاد آنرا مستند نشان دهد، انگیزه پژوهشگر را بیان کند ، متغیرها را نشان داده، نحوه بررسی آنها را روشن نموده و محدوده مکانی و زمانی تحقیق را تعیین نماید.

4-اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
در این مورد پژوهشگر باید مشخص کند که موضوع تحقیق چه اهمیتی دارد و ضرورت انجام این پژوهش چیست و نتایج آن در چه زمینه ای از اهمیت بیشتری برخوردار است.
- اهمیت این تحقیق در ارتباط با نظریه های موجود چیست؟
- نتایج این تحقیق در غنا بخشیدن به ادبیات موضوع چه نقشی دارد؟
- نقش نتایج تحقیق در ارائه مدل، الگو، نظریه جدید یا توسعه و بسط نظریه های قبلی چگونه است؟
- اهمیت نتایج تحقیق برای مدیران و برنامه ریزان چیست؟
- نتایج مثبت این تحقیق در ابعاد آموزشی و پژوهشی چه اثری دارد؟
- نتایج مثبت این تحقیق در ابعاد پژوهشی چگونه است؟

 

 

5-پیشینه تحقیق
برای اینکه پژوهشگر تحقیقات خود را در راستای پژوهش های هم خانواده قرار دهد و آن را با دستاوردهای تحقیقات دیگران هماهنگ کند، نیاز دارد با مراجعه به اسناد و مدارک پیرامون موضوع و مسئله ای که برای تحقیق انتخاب کرده، آگاهی خود را گسترش دهد.
هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع، توجه به نکات زیر است :
1-برقراری ارتباطی منطقی میان اطلاعات پژوهش های قبلی با مسئله تحقیق 
2-آشنایی با چارچوب نظری یا تجربی مسئله تحقیق
3-آشنایی با روش های تحقیق مورد استفاده در پژوهش های گذشته
4-پیشگیری از دوباره کاری
5-استفاده از تجربیات مفید محققان قبلی
6-آگاهی از نقاط ضعف پژوهش های پیشین
جهت دسترسی به اهداف بالا و تدوین مطالب پیشینه، رعایت نکات زیر ضروری است:
الف-منابع اطلاعاتی مرتبط با موضوع انتخاب گردد
ب- نتایج تحقیقات قبلی مطالعه، نقد و بررسی شود
ج- ترتیب موارد از کلی به جزئی ( عمومی به اختصاصی ) تدوین گردد

شیوه تدوین تحقیقات انجام شده


6-اهداف تحقیق
اهداف تحقیق می تواند به دو صورت کلی و ویژه مطرح شوند:
الف-هدف کلی
هدف کلی مستقیماً ازموضوع تحقیق مشتق می شود.
ب-اهداف ویژه
این هدف ها از مسئله پژوهش و از اهداف کلی مشتق می شوند و در واقع زیر مجموعه هدف یا اهداف کلی پژوهش هستند. این اهداف تصریح می کنند که در این تحقیق چه چیزی انجام می شود و چه چیزی انجام نمی شود.

7- سوالات تحقیق
در صورتی که تحقیق با توجه به پیشینه پژوهش نتواند جهت خاصی را برای یافته های خود پیش بینی نماید و رابطه ی بین متغیرها را حدس بزند، می تواند به بیان سئوالات پژوهش بپردازد. در طرح سئوالات تحقیق توجه به نکات زیر ضروری است: 
- سئوالات پژوهش مستقیماً از اهداف تحقیق منشأ می گیرند.
در سوالات تحقیق، یک نوع متغیر مطرح می شود.-
- آوردن کلمه آیا در ابتدای سئوالات چندان مطلوب نیست.
بهتر است تعداد سئوالات محدود، شفاف و بدون ابهام باشد.-

8-فرضیه 
- فرضیه، حدس و گمان محقق در مورد علل بوجودآمدن مشکل یا ارائه راه حل های آن است.
فرضیه، حدس و گمان محقق و در واقع جواب حدسی پژوهشگر در مورد سئوالات تحقیق است.- 
- فرضیه، حدس و گمان پژوهشگر در مورد وجود تفاوت، احتمال رابطه و یا اثر بین دو یا چند متغیر است.
- فرضیه، حدس و گمانی است که مبتنی بر دانش و تجربه در مورد حل یک مسئله است.
- اغلب فرضیه ها حدسیاتی است که به طور منطقی از نظریه ها بر می آیند.
- فرضیه جمله خبری ساده ای است که در آن دو یا چند متغیر ( مستقل و وابسته)دیده می شود.
توجه: هماهنگی، همسویی و تعادل تعداد فرضیه ها با سئوالات پژوهش بسیار لازم است.
برای مثال، یک فرضیه ساده این است که بگوییم: میزان سواد با تعداد اولاد رابطه دارد یا تعداد خودروها در میزان آلودگی هوا اثر دارد.
توجه: صحت(تایید) یا عدم صحت فرضیه (رد) در محک آزمایش و مطالعه و تحقیق تعیین می شود، لذا پژوهشگر حق ندارد از قبل و بطور جانبدارانه در پی تأیید آن باشد و باید بداند رد یا تأیید فرضیه هیچ گونه اثر منفی برای پژوهش و پژوهشگر ندارد.

9-روش و مراحل تحقیق
یکی از ارکان تحقیق و یا پژوهش که در پروپوزال مطرح می شود، تعیین نوع تحقیق و مراحل انجام آن است. در این مورد محقق ضمن اشاره به نوع تحقیق، مراحل انجام آن را شامل: ابزار گردآوری داده ها، روش گردآوری اطلاعات، جامعه آماری و حجم نمونه ، روش انتخاب نمونه از جامعه آماری، ابزار تجزیه و تحلیل داده ها و بالاخره روش های تجزیه و تحلیل داده ها( روش های تحلیل کیفی و کمی) را توضیح می دهد.

 

در زیر به تعدادی از انواع تحقیق به طور مختصر اشاره می شود.
انواع تحقیق براساس هدف
1-تحقیقات بنیادی
این تحقیقات در پی شناخت و کشف روابط بین پدیده ها و درک اصول و قوانین طبیعی است. این تحقیقات نظریه ها و فرضیه ها را آزمایش می کنند، قوانین علمی را کشف کرده و مرزهای دانش را توسعه می دهند.
2-تحقیقات کاربردی
-این تحقیقات برداده ها ونتایج تحقیقات بنیادی تکیه دارند و در پی دستیابی به اصول و قواعدی هستند که بتوان آنها را در عمل و اجرا به کار بست.
-این تحقیقات در پی شناخت علل مشکلات و حل آنها هستند و کاربردی فراگیر دارند.

3- تحقیقات توسعه ای 
این تحقیقات در پی شناخت راه های بهبود یا افزایش تولید و روش های جدید تولید کالا و خدمات بوده و عمدتأ متوجه نوآوری در فرایند ها، ابزارها و محصولات در یک زمان و مکان خاص هستند.
انواع تحقیق بر اساس ماهیت و روش 
تحقیقات تاریخی 
این گونه تحقیقات مربوط به موضوعات معین و مربوط به زمان گذشته است و تلاش محقق در جهت کشف حقایق پیشین از طریق جمع آوری اطلاعات و اسناد مربوط به گذشته می باشد.
تحقیقات توصیفی 
هدف این تحقیقات، توصیف عینی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است البته بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی مثل نگرش سنجی ها و منو گرافی ها. تحقیقات موردی ، تحلیل محتوا، قوم نگاری و زمینه یابی از انواع آن محسوب می شوند .
تحقیقات همبستگی 
این تحقیقات در پی کشف رابطه همبستگی بین متغیر هاست. جهت محاسبه میزان همبستگی بین دو متغیر از همبستگی های پیرسون و اسپیر من و کندال استفاده می شود.
تحقیقات علی ( علت و معلولی )
در این تحقیقات پژوهشگر با مطالعه شرایط قبلی درصدد جستجوی علل یا روابطی برای وقوع حوادث است. 
تحقیقات پیمایشی 
در این تحقیقات، محقق جهت پاسخ دادن به مسئله زمان حال و جمع آوری اطلاعات خود از روش پیمایشی و عمدتأ از تکمیل پرسشنامه و یا مصاحبه استفاده می کند و هدف محقق تعمیم نتایج نمونه به جامعه بزرگتر آماری است. 
تحقیقات تجربی (آزمایشگاهی)
از این تحقیقات معمولأ جهت یافتن راه حل های مسائل و یا پیدا کردن راهکارهایی جهت حل مشکلات در زمان حال یا آینده استفاده می شود، در این تحقیقات عمدتا از روابط علت و معلولی استفاده می کنند و محل آزمایش و پژوهش معمولأ آزمایشگاه است و متغیر ها برای محقق قابل کنترل می باشد.

تحقیقات نیمه تجربی 
این تحقیقات بیشتر مربوط به تحقیقات اجتماعی است و امکان کنترل همه متغیر ها برای محقق وجود ندارد ، مثل سنجش خصوصیات اجتماعی و فرهنگی افراد.
تحلیل محتوا 
این روش معمولا برای سنجش تحلیل گفتار یا متن ها استفاده می شود، مثل مقایسه تحلیلی، روزنامه ها، مجلات، نوارها و ...تحلیل محتوا در مقولات مطالب عامیانه، علمی( متون مذهبی، کلامی، ادبی و ...) و تحلیل های کمی و ریاضی.
ابزار گرد آوری داده ها 
پژوهشگر گاه جهت بدست آوردن اطلاعات به مدارک و اسناد معتبر و موثق ( کتب، منابع آماری و...) مراجعه می کند که این منابع را دست دوم (second-hand) می نامند و گاهی نیز به منابعی نیاز دارد که در دسترس پژوهشگر نیست و یا به روز نیست، که در این جا به گرد آوری اطلاعات از طریق میدانی (survey) یعنی تهیه پرسشنامه ، مصاحبه و مشاهده نیازدارد.
ابزار تحلیل داده ها 
در تهیه جداول، تدوین نمودارها، فرآوری ، دسته بندی ، استخراج و تحلیل بهتر داده ها از انواع نرم افزار های کامپیوتری چون Spss، excel، GISو... استفاده می شود.  www.migna.ir
روش های تجزیه و تحلیل داده ها 
انواع روش های تجزیه و تحلیل داده هاعبارتند از روش های تحلیل کیفی و کمی ( آمار توصیفی و استنباطی ) 
جامعه آماری و حجم نمونه 
در این قسمت جامعه آماری مورد نظر مشخص شد، روش تعیین تعداد نمونه به طور شفاف بیان می شود و نیزبه نحوه انتخاب نمونه ها از جامعه آماری نیز اشاره می شود. 
10- کاربرد نتایج تحقیق 
در این مورد پژوهشگر به گروه ها، سازمان ها و نهاد های استفاده کننده از نتایج تحقیق اشاره می کند. 
11- محدودیت های تحقیق 
در این مورد محقق با بیان محدودیت هایی که سر راه تحقیق است، به خواننده پیام می دهد که در مورد فرایند تحقیق قضاوت عادلانه ای داشته باشد.
در هر تحقیق تعدادی از محدودیت های احتمالی به شرح زیر می تواند سر راه محقق قرار گیرد:
- کمبود منابع علمی 
- کمبود منابع مالی 
- ضعف همکاری سازمان ها و نهاد ها 
- گرفتاری های شخصی محقق 
- کمبود زمان در اختیار 
- تعداد و متغیرهای ناخواسته 
- ناهماهنگی اساتید راهنما

یک بار دیگر فهرست وار نکات مهم پوروپوزال را به شرح ذیل اشاره می کنیم:

شکل بندی بنیادین آن ، همواره باید شامل عنوان بندی ها و بخش های زیر باشد :

1- موضوع تحقیق ( Project Title )

ذیل این عنوان باید عنوان دقیق تحقیق را ذکر نمایید. برای مثال :

Project Title:     Women Role in Southeast Thailand

 

2- توضیح موضوع و اهمیت آن ( Importance and Statement of Topic )

در این بخش باید جوانب موضوع ، چگونگی ارتباط آن با رشته تحصیلی مورد نظر و اهمیت موضوع به لحاظ علمی و کاربردی را توضیح فرمایید.

 

3- ادبیات تحقیق و پژوهش های مرتبط ( Review of Literature and Relevant Topics)

باید توضیح مختصری درباره تحقیقاتی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده بدهید. در این بخش در واقع باید به ذکر پژوهش هایی بپردازید که شما قصد دارید یافته های آن ها را تکمیل و اشتباهات آن ها را رفع و یا نتایج آن ها را رد نمایید.

 

4- اهداف و فرضیه ها ( Aims and Hypothesizes )

در این قسمت به ذکر نتایجی بپردازید که فکر می کنید از تحقیق می توانید بگیرید.

هدف , سمت حرکت و مقصود از تحقیق را توضیح دهید.

 

5- روش ها و ابزار های تحقیق ( Methodology )

توضیح دهید که در انجام پروژه از چه روش هایی سود برده اید و چه ابزارهایی را برای رسیدن به اهداف تحقیق خواهید داشت.

 

6- منابع( References )

فهرستی از منابعی که فکر می کنید از آن ها استفاده خواهید نمود و به کار شما مرتبط است را بترتیب نام منظم کنید.

 

 

*نکات مهم

 1- پروپوزال را با موضوع شروع نکنید، بلکه عنوانی مانند مثال زیر را در روی جلد بیاورید و بعد متن پروپوزال را بنویسید :

 A PhD / Master Dissertation Proposal Presented to

The Department of Gerontology

Faculty of Gerontology

University Putra Malaysia

By : Maryam Mobini

 

2- نکات زیر را در مورد انتخاب و نگارش تیتر تحقیق رعایت نمایید :

الف ) سعی کنید موضوع روشن و ساده باشد.!

ب ) عنوان پروژه را به صورت خلاصه ای فشرده از آن چه در ذهن دارید در نظر بگیرید. سعی کنید با همان یک جمله عنوان پروژه بتوانید منظور اصلی تحقیق و هدف هایتان را به خواننده منتقل کنید. عنوان کار شما باید کاملاً مشخص کند که شما می خواهید چه چیز را و در چه شرایطی مطالعه نمایید.

پ ) در جمله بندی عنوان پروژه دقت کنید تا چیدمان آن طوری باشد که آن چه اصل موضوع تحقیق شماست از فرع آن قابل تشخیص باشد.

ت ) سعی کنید کلمات اضافی را از عنوان پروژه حذف کنید .

 

3- در رابطه با هدف تحقیق و موضوعی که برای مطالعه انتخاب کرده اید (Objectives) دقت کنید که در رابطه کامل با هم باشند و در نوشتن پروپوزال سعی نمایید که این رابطه را به خوبی نمایش دهید.

 

4- در زمینه چگونگی انتخاب روش تحقیق نیز ، وضع به همین ترتیب است. سعی کنید مناسب ترین ، عملی ترین ، علمی ترین روش را برای تحقیق انتخاب فرمایید. 

 

5- پروپوزال را منظم و با بخش بندی مناسب آماده کنید. سعی کنید مرز بین عنوان ها مشخص و مطالب را بر روی 1 روی کاغذA4 تایپ نمایید.

 

6- حجم پروپوزال باید برای دوره های کارشناسی ارشد حداقل 5 صفحه و برای دکتری حداقل 8 صفحه باشد. در این میان حداقل یک صفحه به ادبیات تحقیق و حداقل یک صفحه به منابع تحقیق اختصاص و سعی نمایید از منابع جدید و به روز استفاده کنید و همه ی منابع پروژه فارسی زبان نباشند. هم چنین توجه کنید فونت استاندارد برای پروپوزالTimes and New Romans  با سایز 12  میباشد.

 

7- از نوشتن موارد اضافه در پروپوزال ، مثل ÷یش گفتار و مقدمه و عرض ارادت برای استاد راهنما و غیره ، خود داری کنید .

 

8- در مورد نگارش انگلیسی ، درباره متن پروپوزال با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشاوره نمایید. متن پروپوزال باید به لحاظ علمی و ادبی هیچ غلطی نداشته باشد.

 

9- پروپوزال با جدیت آماده کنید و جدی بگیرید! بررسی و ارزیابی علمی شما در واقع فقط از طریق پروپوزال است . پس تمام تلاش و دانش خود را برای تنظیم دقیق آن به کار بندید

  • خدمات دانشجویی
  • ۱
  • ۰

  • خدمات دانشجویی
  • ۱
  • ۰

معرفی ۱۱ قابلیت پنهان Microsoft Word که کار را برای شما آسان میکند

تا به حال بار ها از نرم افزار تایپ و ویرایش متن ورد استفاده کرده ایم، مطالب زیادی را در آن تایپ کردیم و از قابلیت های پیشفرض آن استفاده نمودیم ،اما آیا هرگز به فکر این افتاده ایم که شاید این تمام کاربرد و قابلیت های این نرم افزار قدرتمند نباشد؟ امروز و در این پست انزل وب ۱۱ قابلیت و ترفند مخفی ورد مایکروسافت آفیس (Word Microsoft Office) را که شاید تا به حال از دید پنهان بوده است و در عین حال میتوانند باعث افزایش سرعت و کارایی این نرم افزار شوند را معرفی خواهیم کرد.

قابلیت های مخفی نرم افزار مایکروسافت ورد آفیس

اکثر ترفندهای معرفی شده با اندکی تغییر بر روی نسخه های قدیمی ورد مانند ورد ۲۰۱۰ ، ۲۰۰۷ و.. نیز قابل اجرا هستند.

مخفی سازی عناصر موجود زیر تب های منو صفحات Word

یکی از بخش هایی که به راحتی در word قابل پنهان سازیست و کار را برای کاربران ساده تر می کند، حذف نوار ابزار موجود (و گاها اضافه بر سازمان) در صفحه می باشد. این نوارها با استفاده از کلید های ترکیبی ctrl +F1 قابل حذف خواهد بود.

به تصویر زیر نگاه کنید:

قابلیت های  word

به علاوه این بخش می تواند به صورت خودکار با کلیک روی Ribbon Display Option و سپس با انتخاب Auto-hide Ribbon حذف شود.

بخش دیگری که با جود آنکه قبلا در ورد ۲۰۱۰ معرفی شده بود،در ورد ۲۰۱۵ و ۲۰۱۳ بیشتر مورد توجه قرار گرفت،حالت مطالعه یا read mood می باشد.این حالت را می توانید با استفاده از کلید ترکیبی ALT + W-F فعال کنید.

قابلیت های  word

این حالت بیشتر برای تبلت ها و مطالعه ی راحت تر معرفی شد.با این حال برای هر گونه دستگاهی نیز قابل استفاده است.

در صورت تمایل می توانید از  راه زیر نیز استفاده کنید:

از  بخش منو نرم افزار و انتخاب گزینه های View > Read Mode

تنظیم نوشته ها با استفاده از Outline View

یکی از بخش هایی که برای ایجاد نوشته ها به صورت کارآمد تری ارائه شد، حالت Outline Viewاست.این حالت میزان کارایی شما و همچنین مدیریت مطالب را تا ۵۰ درصد افزایش میدهد.در این حالت یک تولبار یا نوار ابزار مجزا برای شما ایجاد میشود که مدیریت به شکل متفاوت تری از این بخش صورت می گیرد.

تولبار موجود در آن شامل جلوه های زیادی مانند هدینگ یا عنوان ها در ۹ سطح ،امکان مخفی کردن بخش هایی از متن ، نمایش بزرگتر بخش های انتخاب شده از متن ،پیش نویس سریع مطالب،کشیدن بخشی از متن و پیست کردن آن به شیوه ی drag and drop  و… از جمله ویژگی های تولبار پیشرفته تر در این قسمت است.

قابلیت های  word

تبدیل پارگراف متن به جدول و جدول به پاراگراف در کوتاه ترین زمان

یکی از بخش هایی که شاید برای کاربران بسیار کارآمد باشد، تبدیل سریع متن به جدول و بالعکس است.به این طریق که لازم نیست هر بار در ویرایش خود ، جدول را حذف و مجددا متن دلخواه را در قرار دهیم.

برای این کار کافیست:

در نوار ابزار روی تب insert کلیک کنید.

روی object کلیک کنید و سپس باکس مربوط به object باز می شود.

در باکس ظاهر شده، مطابق با شکل رویMicrosoft Graph Chart کلیک کنید و سپس OK را بزنید.

قابلیت های  word

استفاده از فرمول ها،نماد ها و علامت های حرفه ای تخصصی ریاضی و.. در Word

یکی از بخش هایی که به صورت حرفه ای تر برای تایپیست ها و کابران در ورد ۲۰۱۳ به بعد معرفی شد، المان ها و علامت های خاص ریاضی و غیر ریاضیست که به نام Equation در مایکروسافت ورد شناخته می شوند.

المان خاص خود را از مسیر Insert > Equation > Insert New Equation انتخاب کنید و مطابق شکل به کار برید:

قابلیت های  word

نگهداری و ذخیره سازی ۲۴ ساعته سندهای نوشته شده در Word جهت استفاده سریع و همزمان

یکی از قابلیت های ویژه ی ورد نگه داری آیتم های موجود جهت انتشار به صورت همزمان است.می توانید با استفاده از این بخش ها به صورت همزمان چندین آیتم را ( به صورت حداکثری تا ۲۴ آیتم) در بخشی به نام کنترل پنل کوچک word نگه داری کنید و در هر زمان که بخواهید وارد صفحه اصلی کنید.

برای اینکار ، با استفاده از فلش کوچکی که در نوار بالا و در ابتدای صفحه وجود دارد و در نیز شکل مشخص شده است، با با دو بار زدن کلید های ترکیبی Ctrl+Cاین کنترل پنل را مشاهده کنید.

قابلیت های  word

ترجمه ی سریع و در دسترس Word

بخش دیگری که در word میتواند بسیار کاربردی باشد، ترجمه ی سریع آن است که با استفاده از یک مرورگر به صورت خودکار مدیریت می شود.برای استفاده از ترجمه ی همراه word ، از تب Review و در نوار ابزار موجود ، گزینه ی Translate را انتخاب کنید.

قابلیت های  word

تنظیم فواصل متن ها در Word

یکی از ابزارهای دیگر word ، تنظیم فاصله حرفه ای آن است که کار را برای کاربران، به خصوص کاربرانی که از فونت های بزرگ برای تایپ خود استفاده می کنند و معمولا در حفظ فواصل مشکل دارند آسان میکند.

تنظیم عرض بین حروف نیز یکی از کاربردی ترین جلوه های این ابزار برای تایپیست هاست.

روی فلش کوچکی که در بخش فونت و قسمت home وجود دار کلیک کنید تا صفحه ی مربوط را مشاهده کنید:

قابلیت های  word

در باکسی که مشاهده می شود، چک باکسKerning for fonts را بزنید، سپس در این قسمت سایز دلخواه را که قصد دارید با آن تایپ کنید را وارد کنید.

توجه داشته باشید که برخی از سایز ها همیشه با این قابلیت خوب به نمایش در نخواهند آمد!

ویرایش و پاکسازی اطلاعات و کدهای HTML، داده های مخفی و.. اضافی موجود در اسناد  Word

یکی از بخش هایی که شاید برای خیلی از کاربران ضروری باشد و در وقت نیز صرفه جویی شود، قابلیتInspect Document می باشد.این بخش برای اسناد موجود و اطلاعاتی است که در نگاه اول به چشم نمی آیند مثل کدهای HTML یا XML که شما از یک صفحه وب کپی و به همراه متن در سند ورد آورده میشوند و یا اطلاعات مخفی دیگری که در سند ورد موجود و قابل مشاهده نیستند را به صورت اتوماتیک بررسی و براحتی پاک کنید.

برای دسترسی به این ابزار مسیر زیر را طی کنید:

File > Info > Prepare for Sharing > Check for Issues > Inspect Document.

قابلیت های  word

حالا در این پنجره میتوانید با انتخاب گزینه های مثل Hidden Text (که در بخش بعدی آن را معرفی میکنیم) تمام متن های مخفی را بررسی و در صورت نیاز بر روی گزینه Remove All برای حذف تمامی آنها کلیک کنید.

مخفی سازی بخشی از متن در Word

یکی از بخش هایی که کار خیلی از تایپیست ها را ساده تر کرده است، همین بخش است.به عنوان مثال در صورتی که شما یک آزمون را طراحی کنید، می توانید تمام بخش های آن را در ورد تایپ کنید، اما برای ارائه به کاربران ، نیاز باشد که پاسخ ها را مخفی کنید و سپس از برگه پرینت بگیرید.بنابراین این بخش برای مخفی سازی برخی عناصر لازم است.

برای مخفی سازی متن گام های زیر را دنبال کنید:

ابتدا بخشی از متن که باید پنهان شود را انتخاب کنید

مسیر Home > Font Dialog box > Font را انتخاب کنید (Font Dialog box با کلیک بر روی فلش کوچک بخش Font نمایش داده میشود)

مخفی سازی بخشی از متن در Word

چک باکس Hidden را بزنید سپس چک باکسPrint hidden text را نیز انتخاب کنید.نهایتا روی OK کلیک کنید.

متن مخفی در Word

تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و  فارسی به انگلیسی در Word

گاهی در متنی که ما در حال تایپ آن هستیم مجبوریم قسمتی از متن را از منبع دیگر کپی (Copy) و در سند ورد پیست (Paste) کنیم که اینکار ممکن است عواقبی را نیز به دنبال داشته باشد یکی از عمده ترین مشکلات، نمایش اعداد به صورت انگلیسی است.

تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و  فارسی به انگلیسی در Word

اگر نمیخواهید اعداد موجود در متن تایپ شده انگلیسی باشند و همه اعداد انگلیسی باید به صورت یکدست به عدد فارسی تبدیل شوند مسیر زیر را طی کنید:

از تب File بالا گزینه Option را انتخاب کنید.در پنجره باز شده،بخش Advance را انتخاب و از این بخش لیست قسمت Numeral را روی Hindi تنظیم کنید و پنجره را OK کنید.

تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و  فارسی به انگلیسی در Word

در این صورت کل اعداد انگلیسی متن به فارسی تبدیل میشوند.

تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و  فارسی به انگلیسی در 2013 2015 Word

همچنین اگر شما به عکس این قضیه یعنی تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در متن نیاز دارید فقط کافیست از لیست قسمت Numeral گزینه System (زبان اصلی سیستم شما نیز باید روی English باشد) را انتخاب کنید.

این ترفند برای تمامی نسخه های ورد آفیس (Microsoft Office Word) از جمله ورد ۲۰۱۵ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۰۷ ، ۲۰۰۳ و.. قابل اجراست.


اگر شما نیز ترفند و یا روشی خوب برای کار با نرم افزار Word سراغ دارید آنرا در بخش نظرات همین پست معرفی کنید.

موفق باشید

  • خدمات دانشجویی
  • ۱
  • ۰

  • خدمات دانشجویی
  • ۱
  • ۰

نرم‌افزار مایکروسافت اکسل، پرکاربردترین نرم‌افزار ویرایش فایل‌های جدولی درمیان کاربران کامپیوتر است. کمتر کسی است که با قابلیت‌های فوق‌العاده این نرم‌افزار در کنار فرمول‌دهی‌های قوی آن آشنا نباشد. کاربران حرفه‌ای حتی از برنامه‌نویسی جانبی در این نرم‌افزار استفاده می‌کنند و بسیاری از عملیات‌های مورد نیاز بر روی اطلاعاتشان را به دست اکسل می‌سپارند. این نرم‌افزار دارای قابلیت‌های جدید و جذابی برای کاربران می‌باشد. در ادامه‌ی این مطلب از مجله تخفیفان با تعدادی از نکات کاربردی اکسل که ممکن است از دید برخی کاربران پنهان مانده باشند، بیشتر آشنا می‌شویم.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

هم‌چنین در صورت تمایل به فراگیری نکات مشابهی در مورد نرم‌افزار ورد، می‌توانید به مطلب ۱۰ نکته کاربردی آموزش ورد مراجعه کنید.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

۱- انتخاب همه سلول‌ها.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

به جز کلید میانبر Ctrl + A، با کلیک بر روی دکمه بالا و سمت چپ سند نیز می‌توانید تمامی سلول‌های فایل جاری را انتخاب کنید.

۲- همه فایل‌ها را یک‌جا باز کنید.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

به جای این‌که فایل‌های متعدد را یکی‌یکی در نرم‌افزار باز کنید، می‌توانید با انتخاب همه‌ی آنها و فشردن کلید Enter، همه‌ی فایل‌ها را یک‌جا باز کنید.

۳- جابه‌جایی بین فایل‌ها.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

مانند دیگر پنجره‌ها در ویندوز، در بین فایل‌های متعدد باز‌شده در اکسل نیز می‌توان با کلیدهای میانبر Ctrl + Tab جابجا شد.

۴- میان‌برهای جدید به بالای منو اضافه کنید.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

در حالت عادی در بالای منو، تنها میان‌برهای Save, Undo و Redo را مشاهده می‌کنید. می‌توانید میان‌برهای دیگر مانند Copy و Cut را نیز به این لیست اضافه کنید کافی است از مسیر زیر Copy و Cut را از منوی سمت چپ به منوی سمت راست منتقل کنید. مشاهده می‌کنید که مانند تصویر، دو گزینه Copy و Cut نیز به بالای منو اضافه شدند.

File->Options->Quick Access Toolbar

۵- رسم خطوط مورب درون سلول.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

گاهی اوقات نیاز است که داخل یک سلول، خط مورب کشیده شود و یا به اصطلاح اطلاعات داخل سلول خط بخورد. برای این‌کار کافی است از منوی Home زیرمنوی Font وارد بخش Border شوید و از آنجا More Borders را انتخاب کنید و در منوی باز شده طبق تصویر، خط مورب را انتخاب کنید.

۶- اضافه کردن چند سطر یا ستون به طور همزمان.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

اضافه کردن یک سطر یا ستون به فایل، کار آسانی است اما یک نکته کاربردی اکسل برای اضافه کردن همزمان چند سطر یا ستون به این گونه است که به تعداد مورد نظر از سطرها یا ستون‌ها انتخاب کنید و با راست‌کلیک کردن و انتخاب گزینه Insert، به همان تعداد سطر یا ستون به بالای سطرها یا سمت چپ ستون‌ها اضافه می‌شود.

۷- سلول‌ها را به سرعت کپی یا جابه‌جا کنید.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

برای این‌که با سرعت بیشتری یک یا چند سلول را بتوانید جا‌به‌جا کنید، می‌توانید پس از انتخاب آنها، نشانگر ماوس را در گوشه سلول نگه‌دارید تا شکل نشانگر به شکل دو خط عمود بر هم مانند تصویر زیر تغییر کند، حال می‌توانید به راحتی سلول‌ها را جابه‌جا کنید. برای کپی کردن سریع سلول‌ها نیز کافی‌ است همین عمل را با نگه داشتن کلید Ctrl انجام دهید.

۸- پاک کردن سریع سلول‌های خالی.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

برای پاک کردن سریع سلول‌های خالی در یک ستون باید ابتدا ستون را انتخاب کنید سپس از منوی Data، Filter را انتخاب کرده و تیک Select All را برداشته و Blanks را تیک بزنیم. حال همه سلول‌های خالی این ستون به نمایش در می‌آید. کافی است به منوی Home رفته و بر روی Delete از زیرمنوی Cells کلیک کنیم.

۹- پیدا کردن علامت سوال و ستاره در بین سلول‌ها.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

گاهی اوقات نیاز داریم سلولی که حاوی کاراکتر ? یا علامت سوال و یا * است را بیابیم. در حالت عادی و با استفاده از Ctrl + F نمی‌توانیم این سلول‌ها را پیدا کنیم و باید برای این کار قبل از کاراکتر مورد نظر یک علامت ~ اضافه کنیم.

۱۰- استفاده از Advance Filter.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

به جز کلید Filter که در منوی Data وجود دارد و همان‌طور که از نامش پیداست برای فیلتر کردن اطلاعات درون ستون‌ها استفاده می‌شود، با استفاده از کلید Advanced Filter نیز می‌توان فیلترهای شخصی‌سازی‌شده‌ای به ستون‌ها اعمال کرد.

۱۱- محدود کردن اطلاعات وارده در سلول‌ها.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

برخی اوقات نیاز داریم اطلاعات وارده به سلول‌ها در محدوده خاص و از نوع خاص باشند. می‌توانیم با انتخاب ستون مورد نظر، از مسیر زیر نوع اطلاعات و محدوده آنها را مشخص کنیم و نیز پیغامی برای نمایش به کاربران برای درج صحیح اطلاعات اضافه کنیم.

Data->Data Validation->Setting

۱۲- جابجایی سریع تا انتهای فایل.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

با فشردن کلید Ctrl همراه با کلیدهای جهت‌نما، می‌توانید به سلول انتهایی فایل در هر یک جهت‌ها تغییر مکان دهید.

۱۳- تغییر جهت اطلاعات.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

گاهی اوقات نیاز است که اطلاعات را از حالت ستونی به سطری یا بالعکس تغییر دهیم. برای این منظور باید کل سلول‌های مورد نظر را انتخاب کرده و در جایی دیگر از فایل، گزینه زیر را انتخاب کنید.

Home->Paste->Transpose

خواهید دید که حالت سطر و ستون اطلاعات شما به صورت برعکس کپی می‌شود.

۱۴- مخفی کردن حرفه‌ای اطلاعات.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

به جز روش معمول کلیک‌راست و انتخاب Hide از منوی باز‌شده، می‌توان با روشی حرفه‌ای‌تر، اطلاعات سلول‌ها و ستون‌ها را مخفی کرد. کافی است سلول مورد نظر را انتخاب کرده و در قسمت Format Cells، تب Number را انتخاب کنید و سپس Custom را انتخاب کرده و در قسمت نام، عبارت ;;; را تایپ کنید. کلیه اطلاعات مورد نظر نامرئی می‌شوند و دوباره با تغییر فرمت سلول مورد نظر قابل بازیابی هستند.

۱۵- انتقال اطلاعات چند سلول به یک سلول.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

برای این‌که اطلاعات چند سلول را در یک سلول کنار هم نشان دهیم از علامت & استفاده می‌کنیم. مثلا برای نمایش اطلاعات سلول‌های A2,B2,C2 در سلولی دیگر مثلا E2 عبارت زیر را تایپ می‌کنیم:

=A2&B2&C2

۱۶- تغییر ساختار حروف کوچک و بزرگ.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

اگر بخواهیم اطلاعات انگلیسی یک سلول در سلول دیگر وارد شوند و ساختار حروف کوچک و بزرگ تغییر کند، از عبارت‌های UPPER، LOWER، و PROPER استفاده می‌کنیم. به طور مثال برای این‌که اطلاعات سلول A1 با حروف بزرگ در سلول A2 نوشته شوند، در سلول A2 می‌نویسیم:

=UPPER(A1)

۱۷- وارد کردن عددهایی که با صفر شروع می‌شوند.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

در حالت پیش‌فرض، اکسل عدد صفر را از ابتدای اطلاعات عدد حذف می‌کند. اگر بخواهیم اطلاعاتی عددی که با صفر شروع می‌شوند وارد کنیم، کافی است در ابتدای آنها کاراکتر ‘ را اضافه کنیم.

۱۸- اصلاح خودکار اطلاعات.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

برخی اوقات نیاز است که یک متن یا اطلاعات را در چند جای فایل تکرار کنیم. برای جلوگیری از ایجاد غلط‌های املایی و نیز سرعت بخشیدن به کارها، کافی است عبارت مورد نظر را از مسیر زیر به Auto Correct اضافه کنیم.

File->Options->Proofing->AutoCorrect

۱۹- شخصی‌سازی اطلاعات در مورد داده‌ها در پایین فایل.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

در قسمت پایین سمت راست فایل اکسل، می‌توان اطلاعاتی نظیر جمع و میانگین سلول‌های انتخاب شده را مشاهده کرد. با راست‌کلیک کردن بر روی این قسمت، می‌توان این اطلاعات را شخصی‌سازی کرد و مشخص کرد که چه نوع اطلاعاتی در این قسمت به نمایش درآید.

۲۰- تغییر نام سریع صفحه.

۲۰ مورد از نکات کاربردی اکسل

برای تغییر نام سریع صفحه یا SHEET مورد نظر، می‌توانید با دوبار کلیک بر روی آن از منوی پایین فایل، نام آن را تغییر دهید.

  • خدمات دانشجویی
  • ۱
  • ۰

تحقیق چیست

از ابتدای خلقت و در طول تاریخ، بشر همواره با تحقیق محشور بوده است. بدون پژوهش مرزهای علم و دانش تا بدین پایه از پیشرفت نمی‌رسید. کار تحقیقی چه از منظر فردی و یا اجتماعی باشد فرقی نمی‌کند، در هر صورت پیشرفت و بالندگی را در خود دارد. در زندگی امروزی اهمیت تحقیق تا بدان درجه است که بدون جستجو و تحقیق نمی‌توان رشد و تکامل را برای فرد متصور شد.

ضرورت تحقیق برای علم امری اجتناب‌ناپذیر است. بدون پژوهش و جستجوی علمی، علم دچار نابودی و انزوا خواهد شد. پایه و اساس علم بر مبنای تحقیق استوار است. به‌راستی آیا هر تحقیقی به ارتقای سطح علمی کمک می‌کند؟ تحقیقی که بر اساس اصول و موازین علمی انجام گیرد و از نظم و نظامی سارمان یافته برخوردار باشد می‌تواند بالندگی علمی را به ارمغان آورد. چنین تحقیقی موجب پیشرفت تمدن بشری است.

تحقیق چیست؟

از تحقیق، به تعابیر گوناگونی یاد می‌کنند. جستجوی حقیقت، بررسی و پیداکردن، دستیابی به پاسخ، راستی آزمایی، حقیقت پژوهی از تعاریف این کلمه است. گروهی بر این باورند که تحقیق عمل منظمی است که می‌تواند منجر به پیدا کردن پاسخ برای سؤالات شود. تحقیقعلمی مجموعه‌ای از قوانین است که چگونگی دستیابی به حقایق را در موضوع موردنظر بیان می‌کند.

آنچه نمی توان نادیده گرفت این است که تحقیق با جستجوی حقیقت در ارتباط است و حقیقت باوری است که با واقعیات موجود عینی مطابقت دارد. این امر در علوم تجربی مصداق عینی دارد ولی شاید در علوم نظری نتوان حقیقت را به‌صورت عینی نشان داد.


در این مطلب منظور از تحقیق پیدا کردن حقیقت است و روش علمی تحقیق قواعد و شیوه ایی است که پژوهشگر و محقق برای به دست آوردن حقیقت به کار می‌گیرند. به عبارتی تحقیق عبارت است از فعالیت‌هایی منظم و هدفمند که برای دستیابی به خواسته‌هایی فردی و یا گروهی انجام می‌شود. برخی از این خواسته‌ها عبارت‌اند از:

جواب به حس کنجکاوی فرد یا گروه

جواب به چگونگی رخداد برخی از پدیده‌ها و یا شرایط

جستجوی راه‌حل برای یک مشکل و یا مسئله

تحقیق ازنظر علمی فعالیت منظم و هدف‌داری است که برای یافتن پاسخ و رسیدن به حقیقت در مورد یک پدیده و یا یک مسئله انجام می‌دهیم. درواقع تجزیه‌وتحلیل و ثبت مشاهدات عینی که به پیش‌بینی و یا کنترل رویدادها منجر شود را می‌توان تحقیق نامید.

مشخصات تحقیقات

۱-تحقیق همواره با کشف یک رابطه ارتباط دارد. حل مسئله نیازمند پژوهش و جستجو است. اگر مسئله ای نباشد تحقیقی صورت نمی گیرد.

۲-تحقیقی که تأکید بر قوانین کلی و اصول یا نظریه‌هایی دارد  بر اساس آن‌ می‌توان وقایع را پیش‌بینی کرد.

۳-در تحقیق می‌بایست نمونه‌هایی برای مشاهده وجود داشته باشد و با مشاهده نمونه‌ها بتوان به ویژگی‌های پدیده و موضوع پی برد.

۴-تحقیق امر پیچیده‌ای است و به فعالیتی بیشتر از بازیابی اطلاعات نیاز دارد و تفاوت آشکاری با جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت خام دارد.

۵- هر موضوع تحقیقاتی می‌بایست قابل‌مشاهده باشد و تحقیق با آزمایش و یا واقعیات تجربی استوار است چنانچه بتوان در صورت لزوم نتیجه به دست آمده از تحقیق را مجدداً به دست آورد.

۶- تحقیق فعالیتی قابل بازسازی مجدد است به این معنا که در شرایط مساوی بتوان همان نتیجه را به دست آورد چنانچه محقق دیگری در مکان متفاوتی نیز به همین نتیجه برسد و نتیجه مختص به یک محقق وابسته نباشد.

۷-تحقیق به جستجو نیاز دارد و محقق باید بتواند ابزارهای لازم را برای این جستجو در اختیار بگیرد. استفاده از تکنولوژی‌های مدرن می‌تواند در روند کار تحقیقاتی تسهیلاتی را ایجاد کند.

۸- نتیجه تحقیق را باید بتوان به وضوح توصیف کرد. برای این منظور استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری می‌تواند به محقق کمک کند. توصیف‌های غیر کمی را نیز می‌توان توسط مشاهده انجام داد و روش‌های معتبری را برای جمع‌آوری اطلاعات ارائه داد.

۹-تحقیقات با تعصب در یک جایگاه قرار نمی‌گیرند و ضروری است که محقق به‌دوراز تعصب و فردی منطقی باشد. عواطف نقشی در  کار تحقیقی ندارد. محقق می‌بایست برای آزمایش فرضیه‌اش تمام تلاش خود را به کار گیرد و اصراری بر اثبات فرضیه‌اش نداشته باشد. نتیجه هر چه که باشد باید موردقبول محقق قرار گیرد.

۱۰- جستجو در مورد مسائل حل‌شده مفهومی ندارد و محقق بهتر است درباره ایده‌ای بکر و جدید فکر کند و موضوع تحقیق اصیلی را انتخاب کند.

۱۱-شتاب و عجله در پژوهش جایی ندارد. محقق با صبر و حوصله می‌تواند به نتیجه‌ای منطقی و رضایت‌بخش دست یابد.

۱۲- روند کار تحقیقاتی می‌بایست با دقت و ظرافت ثبت شود زیرا برای گزارش از کار تحقیقاتی به ثبت داده‌ها نیاز است.

۱۳- محقق فردی با شهامت است. همه موضوعات تحقیقاتی نیاز به تلاش دارند ولی گاهی این تلاش نیاز به کمی ازخودگذشتگی و شجاعت دارد. به یاد داشته باشید در طول تاریخ محققین بسیاری وجود داشتند که دچار مصائب و ناملایمات زیادی شدند.

لازم به ذکر است که تجارب شخصی و مشاهدات فردی که قابل تکرار نیستند تحقیق محسوب نمی‌شوند. تحقیقی که بدون نوشتن نتیجه و ثبت و گزارش مراحل کار باشد ارزش علمی ندارد. محققین دیگر با خواندن یافته‌های تحقیقاتی می‌توانند دانش کافی در موضوع به دست آورند و با ادامه پژوهش یافته‌های قبلی را تأیید و یا رد کنند و این روند به بازسازی و تجدید حیات علمی کمک مؤثری می‌کند. قابلیت تکرار و تجدید فنی است که اعتبار کار تحقیقاتی را تثبیت می‌کند.

  • خدمات دانشجویی
  • ۱
  • ۰
  • خدمات دانشجویی
  • ۱
  • ۰

تحقیق در عملیات: هدف و تاریخچه آن ( inform )

  واژه تحقیق در عملیات از لحاظ لغوی در بسیاری از واژه‌ نامه‌ها به تجزیه و تحلیل ریاضی و علمی یک فرایند یا عملیات به منظور تصمیم‌گیری تعبیر گردیده است. به گمان برخی این مبحث توسط چارلز باپیگ (1871-1791) ابداع گردید زیرا که پژوهش‌های وی در خصوص هزینه حمل و نقل و مرتب‌سازی بسته‌های پستی در سال 1840 و همچنین بررسی رفتار تجهیزات حمل و نقل ریلی در ابعاد وسیع بوده است.

  شاخه توسعه یافته و یا همان تحقیق در عملیات که در کتاب‌های کنونی می‌توان جستجو نمود در طی جنگ جهانی دوم ظاهر گردید. عمده کسانی که در طی این دوره این شیوه را توسعه دادند پاتریک بلاکت، سیسیل گردون، وادینگتون، اون وانسبرگ، جونز و فرانک یاتس از کشور انگلیس و جورج دانتریگ از کشور آمریکا بودند. تلاش این عده در جهت تصمیم‌گیری بهتر در زمینه‌های نظیر پشتیبانی و زمانبندی آموزشی بود. پس از جنگ این شیوه در زمینه‌های مشابه بویؤه در صنعت بکار گرفته شد.

 

  تحقیق در عملیات ( OR ) چیست؟ ( informs )

  به طور خلاصه، تحقیق در عملیات ( OR ) دانشی است به منظور بکار بستن روش‌های تحلیلی توسعه یافته برای کمک به تصمیم‌گیری بهتر. تحقیق در عملیات با استفاده از روش‌هایی نظیر، مدلسازی ریاضی به منظور تحلیل شرایط پیچیده، به مدیران اجرایی توانایی اتخاذ تصمیم‌های مناسب‌تر و ایجاد سیستم کارا و ثمر بخش در موارد زیر را می‌دهد:

  •   مجموعه داده‌های پیچیده.
  •   در نظر گرفتن تمامی محدودیت‌ها و شرایط موجود.
  •   پیش‌بینی دقیق نتایج و ارزیابی ریسک.
  •   بکارگیری پیشرفته‌ترین روش‌ها و ابزارهای تصمیم‌گیری.

 

  OR یک رویکرد منحصر بفرد برای اتخاذ تصمیم

  شاید شما ده‌ها مقاله و مطالب مرتبط با راه‌حل‌هایی که مدعی هستند که تصمیم‌گیری را برای شما آسان‌تر می‌سازد دیده‌اید. OR یک رویکرد منحصر بفرد است که روش‌های توسعه یافته و در عین حال پیچیده را به کمک اشخاص آموزش دیده می‌تواند پیاده‌سازی نماید. توانایی OR به ویژه در استفاده از ابزارهای توسعه یافته و روش‌هایی است که می‌تواند توانایی ارزیابی و تحلیلی که نرم‌افزارهای رایج از جمله صفحه گسترده‎ها از آن عاجزند را قوت ببخشد. به عبارت دیگر یک کارشناس تحقیق در عملیات توانایی تعریف چالش‌های عمده که شما در زمینه‌های کاری خود با آن روبرو هستید را داشته و روش‌هایی برای شفاف سازی و بکار بستن داده‌های مورد نیازتان را فراهم می‌سازد. به منظور رسیدن به این نتایج، کارشناسان OR طرح‌های خود را در راستای آخرین تکنولوژی تحلیل و ارزیابی به منظور پیدا نمودن ارتباطات ارزشمند و چشم‌اندازهای مناسب و اتخاذ پیش‌بینی‌های موثر ترسیم می‌کنند، یعنی:

  •   شبیه سازی که به شما توانایی آزمون رویکردها و ایده‌هایتان را به منظور بهبود هرچه بیشتر فراهم می‌سازد.
  •   بهینه سازی کاستن گزینه‌های تصمیم‌گیری به تعدادی محدود اما بهینه در شرایطی که گزینه‌های شدنی نامحدود و مقایسه آنها نیز کاری دشوار است.
  •   آمار و احتمالات
  •   سایر مواردی نظیر پایش ریسک و بررسی داده‌ها

 

  OR در حال حاضر پیرامون شما است

  OR سازمان‌ها و کارشناسان اطراف ما را مترقی کرده است. یعنی از زمانبندی بهتر کارکنان هواپیمایی گرفته تا طراحی بهتر خطوط انتظار در پارک‌های تفریحی و از برنامه‌ریزی تولید گرفته تا بهینه‌سازی صدها مرکز توزیع محلی و غیره. به عبارت دیگر با اطمینان می‌توان گفت که از بکار بستن OR منافع بسیاری حاصل می‌شود.

 

  OR چه کاری می تواند برای ما انجام دهد

  OR به صورت پیوسته می‌تواند ارزش‌های مهم را از استراتژیک گرفته تا تاکتیکی از ابتدا تا به انتهای سازمان منتقل سازد. یعنی سازمان‌های تجاری جهانی، نهادهای نظامی، مراکز درمانی و مراکز دولتی همگی فواید عمده‌ای را از OR دریافت می‌نمایند.

  به عنوان مثال مواردی نظیر:

  چشم‌اندازهای تجاری: دخالت دادن چشم‌اندازهای تجاری و کمی در مسائل پیچیده.

  عملکرد تجاری: بهبود عملکرد تجاری با بهره جستن از هوش مدل محور، در ارتباط با مجموعه‌ای از داده‌ها به منظور تصمیم‌گیری بهتر.

  کاهش هزینه: جستجوی فرصت‌های جدید به منظور کاهش هزینه یا سرمایه‌گذاری.

  تصمیم‌گیری: ارزیابی محتمل‌ترن نتایج از گزینه‌های تصمیم‌گیری و روشن نمودن گزینه‌های بهتر.

  پیش‌بینی: فراهم سازی یک بستر مناسب برای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دقیق تر.

  زمانبندی بهبود یافته: زمانبندی کاراتر تجهیزات و کارمندان.

  برنامه‌ریزی: بکار گرفتن روش‌های کمی به منظور پشتیبانی از عملیات‌ها و همچنین برنامه‌ریزی تاکتیکی و استراتژیک.

  قیمت گذاری: قیمت گذاری پویای محصولات و خدمات.

  بهره‌وری: کمک به سازمان‌ها برای جستجوی راه‌های بهره‌ورتر نمودن نیروی انسانی و فرایندها.

  فواید: افزایش عایدی یا بازگشت بر سرمایه، افزایش سهام بازار.

  کیفیت: بهبود کیفیت همراه با کمی نمودن و موازنه کیفی.

  بهبود: بهره جستن از کنترل بهتر و سود حاشیه‌ای بهتر.

  منابع: بهره جستن بیشتر از تجهیزات، تسهیلات، پول و اشخاص.

  ریسک: پایش کمی ریسک و شفاف‌سازی عوامل بحرانی در مدیریت و کاهش ریسک.

  نرخ بارگذاری: افزایش سرعت بارگذاری و کاهش تأخیر.

 

  OR پاسخگوی چالش‌هایی که امروز با آن روبرو هستید

  سازمان‌ها و دنیایی که ما در آن مشغول به فعالیت هستیم روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن است. انبوهی از انتخاب‌ها و محدودیت‌های زمانی و حاشیه‌ای تصمیم‌گیری در رابطه با مسائل پیرامون را دشوارتر ساخته است. در این راستا نرم‌افزارهای کاربردی که روزانه در حال پردازش و تولید هستند حجم انبوهی از داده‌ها را بکار می‌گیرند و می‌توانند افق‌های تازه‌هایی را در اتخاذ تصمیم‌های مناسب‌تر ترسیم نمایندو با این توضیح موضوع OR می‌تواند در زمینه‌های چالش برانگیز که تعداد زیادی متغیر و سیستم که ریسک‌های متعددی را به همراه دارد بصورت مناسبی بکار گرفته شود. به طور خلاصه، OR می‌تواند به یاری بسیاری از مدیران اجرایی که با چالش‌های عمده‌ای روبرو هستند بیاید یعنی:

  · سرمایه‌گذاری در کدام بخش‌ها تا سود دریافتی افزایش یابد.

  · بهره‌گیری بیشتر از ERP و CRM و دیگر سیستم‌ها‌ی نرم‌افزاری.

  · مدیریت با بهترین شیوه در یک مرکز تلفن.

  · مکان‌یابی یک انبار با در نظر گرفتن حاصلضرب هزینه و مسافت.

  · پیش‌بینی فروش نوع جدیدی از محصولات که پیش از این به بازار نیامده است.

  · حل مسائل زمانبندی پیچیده.

  · برنامه ریزی برای یک حمله بالقوه تروریستی.

  · تصمیم‌گیری در ارتباط با اینکه چه وقت و به چه میزان تخفیف دهیم.

  · بدست آوردن سیکل‌های تولید بیشتر از تجهیزات ساخت.

  · سرمایه گذاری بهینه بهینه در شرایطی که امنیت مالی و یا موجودی دارویی و بهداشتی مد نظر است.

  · تصمیم گیری مبنی بر این‌که به چه میزان بودجه صرف فروش متعارف و یا اینترنتی شود.

  · کاشت محصولات در شرایطی که هوا و میزان تقاضا نامعین است.

  · سرعت بخشیدن به زمان پاسخگویی، در رابطه با پلیس 110 و آتش‌نشانی.

 

  • خدمات دانشجویی