گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

انجام پایان نامه ، پروپوزال، تحقیق، پروژه های دانشجویی و نگارش مقالات همایشی و پژوهشی، ترجمه کلیه متون انگلیسی

گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

انجام پایان نامه ، پروپوزال، تحقیق، پروژه های دانشجویی و نگارش مقالات همایشی و پژوهشی، ترجمه کلیه متون انگلیسی

گرین پروژه، ارائه دهنده خدمات دانشجویی

با سلام خدمت بازدید کنندگان عزیز
جمعی از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف آمادگی انجام پروژه های دانشجویی شما عزیزان را در زمان و هزینه پیشنهادی شما داریم برای درخواست:
راه های ارتباطی ما در پیام رسان های تلگرام، واتس آپ و سروش با شماره
09030980702
ارتباط فقط به صورت پیام در پیام رسان ها
ای دی تلگرام:
@projenr


به تمامی کسانی که عضو کانال تلگرامی ما شوند در سفارش های خود از تخفیف بهره مند خواهند شد

لینک کانال تلگرامی:
https://t.me/Greenprojecttt

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

چگونه مقاله مروری نظامند (systematic review) بنویسیم؟

پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲ ق.ظ

چگونه مقاله مروری نظامند (systematic review) بنویسیم؟

مقاله سیتماتیک ریویو با مقاله مروری نظامند به مقاله‌ای گفته می‌شود که در آن ادبیات پژوهشی موجود در یک حیطه خاص مورد توجه قرار می‌گیرد و از مطالعه آن مقالات به یک سوال پژوهشی پاسخ داده می‌شود. در این مقاله پژوهش‌ها به صورت سیستماتیک جستجو، تعیین، انتخاب، ارزیابی و با سایر مقالات دیگر ترکیب می‌شوند. مقاله مروری نظامند منبعی بسیار غنی برای ادبیات پژوهشی در یک حیطه خاص است زیرا بسیاری از مقالات موجود در یک فیلد خاص را جمع آوری و نتایج آن را مورد بررسی قرار می‌‌دهد. در اینجا قصد داریم با مطالعه منابع مختلف و یکپارچه نمودن مطالب آنها در حیطه پژوهش مطالعه سیستماتیک به سوال چگونه مقاله مروری نظامند (systematic review) بنویسیم؟ پاسخ علمی ارایه دهیم(بیشتر بخوانید: مقاله ترویجی و علمی پژوهشی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟).

چگونه مقاله مروری نظامند (systematic review) بنویسیم؟ فرآیند نگارش

ماهیت مقاله مروری نظامند یا systematic review ماهیتی فرآیندی و سیستماتیک است. برای انجام این مقاله شما می‌بایست ۹ مرحله زیر را به صورت دقیق و منظم طی نمایید:

۱- سوال پژوهشی خود را مطرح سازید.

۲- ملاک‌های ورود و خروج را معین کنید (چه مقالاتی را انتخاب خواهید کرد و چه مقالاتی را کنار خواهید گذاشت).

۳- منابعی را که در آن به جستجوی مقالات خواهید پرداخت را مشخص کنید (برای مثال، پابمد، گوگل اسکولار، الزویر و …).

۴- پژوهش‌ها و مقالات مورد نظر خود را که همسو با ملاک‌های ورود نیز هستند مشخص کنید.

۵- کیفیت مقالات را ارزیابی کنید (بیشتر بخوانید: ارزیابی کیفیت مقاله و پنج نکته استثنایی آن).

۶- اطلاعات خود را استخراج کنید.

۷- نتایج خود را تحلیل کنید.

۸- نتایج خود را تفسیر کنید.

۹- اگر نیاز باشد می‌توانید مقاله را بروز رسانی کنید (از طریق مقالاتی که احتمالاً جدیداً به پایگاه‌های علمی اضافه شده‌اند).

چگونه مقاله مروری نظامند (systematic review) بنویسیم؟ ساختار مقاله

عنوان مقاله. عنوان باید شفاف باشد و دقیقاً آنچه را که پژوهشگر مد نظر دارد تا انجام دهد را منعکس نماید. معمولاً در انتهای عنوان عبارت “یک مطالعه مروری نظامند” نیز ذکر می‌گردد تا خوانندگان از ماهیت مقاله سریع اطلاع یابند.

چکیده. مقاله مروری نظامند معمولاً چکیده ساختارمند دارد: این چکیده دارای چهار بخش زمینه پژوهش، روش‌شناسی، یافته‌ها و نتیجه‌گیری. پژوهشگر می‌بایست یک پاراگراف کوتاه برای هریک از بخش‌های چهارگانه ذکر کند.

مقدمه. مقدمه به طور خلاصه توضیح می‌دهد که شما با چه هدفی و چرا به انجام مطالعه مروری نظامند پرداخته‌اید. مقدمه می‌تواند شامل بیان هدف و نیت انجام پژوهش نیز باشد.

روش‌شناسی. بخش متدولوژی مقالات مروری نظامند (systematic review) یک بخش بسیار مهم و اساسی است. این بخش باید به صورت شفاف و منطقی نگارش شود. اجزایی که در بخش متدولوزی مقاله مروری نظامند می‌آید شامل موارد زیر هستند:

الف) ملاک‌های ورود و خروج

ب) یافتن مقالات (به همراه ذکر پایگاه‌هایی که در ان ه جستجو پرداخته‌اید)

ج) انتخاب مقالات

د) استخراج اطلاعات

و) بیان روش ارزیابی کیفی مقالات

ه) بیان روش تحلیل داده‌ها

یافته‌ها. یافته‌ها می‌بایست به صورت منطقی تشریح و توضیح داده شود. می‌توانید نگارش این بخش را در قالب یک جدول بیاورید و در آن جدول ابتدا به نتایج خود در جستجوی مقالات اشاره کنید؛ سپس تاریخ انتشار و عنوان آن پژوهش و نوع روش مورد استفاده در ان را مطرح کنید، در مرحله بعدی به میزان کیفیت مقاله اشاره کنید و سرانجام در ستون آخر مطرح نمایید که آن مقاله چه نتایج و دستاوردهایی داشته است.

بحث و نتیجه‌گیری. این بخش می‌بایست یافته‌های اصلی حاصل از مرور مطالعات را به صورت خلاصه مطرح کند و سپس به بحث محدودیت‌های پژوهش و میزان اعتبار نتایج بپردازد. سرانجام، نقاط قوت و ضعف را بیان نمود و کاربردهای عملیاتی حاصل از این مقاله را ذکر نماید

  • خدمات دانشجویی

موسسه انجام پروژه دانشجویی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی