تیم قدرتمند ما متشکل از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف آمادگی خدمت رسانی در زمینه های :
نگارش پایان نامه و تعیین موضوع همراه با مشاوره رایگان
نگارش پروپوزال همراه با اصلاح رایگان
نگارش مقالات همایشی و پژوهشی ؛استخراج مقاله از پایان نامه
انجام تحقیق و پروژه های دانشجویی
ساخت پاورپوینت ساده و حرفه ای
تایپ و سرچ مقالات
انجام پروژه های جی ای اس و سنجش از دور
و کلیه خدمات دانشجویی
داریم...
همگی خدمات به فرمت دلخواه شما ارسال میگردد
همچنین هزینه همگی و زمان تحویل را خودتان تعیین مینماید توافقی است..
پاسخگویی آنی
کیفیت برتر تحویل سریع هزینه دانشجویی را در این مکان تجربه نمایید.
اعتماد و رضایت شما مهمترین هدف ماست
برگرفته شده از rsnre.blog.ir
تمامی بخشهای یک مقاله بر اساس اصول خاصی طراحی شده است و یک مقاله خوب هنگامی که به مرحله نهایی میرسد تمامی بخشهای آن مانند یک سیستم در کنار یکدیگر فعال هستند. بسیاری از داوران مجلات عمدتاً وقتی مقالهای را مطالعه میکنند به صراحت متوجه عدم فعالیت یک یا چند بخش از مقاله در ارتباط با بخشهای دیگر میشوند. محقق زمانیکه سوال پژوهشی خاصی را انتخاب میکند میباید در تمامی بخشهای یک مقاله مستقیماً و صراحتاً همان سوال پژوهشی را در راس کار خود قرار دهد و با استفاده از مهارتهای پژوهشی اعم از مطالعه ادبیات تحقیق، استفاده درست از یک روش پژوهش و ابزار مناسب، کاربرد صحیح و دقیق از روشهای مختلف تحلیل دادهها که بتوانند سوال پژوهش را به دقت مورد مطالعه قرار دهند، و نتیجهگیری دقیق و درست از تحلیلها به آن سوال پژوهش پاسخی ارایه دهد. در این مطلب میخواهیم در راستای این هدف به پاسخ برای سوال چه تفاوتی بین پیشنهادات پژوهش و کاربردهای پژوهش وجود دارد؟ بپردازیم. با وب سایتچاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.
بیشتر بخوانید: اصول نگارش محدودیت های تحقیق در مقاله و پایان نامه
در کاربردهای پژوهش محقق بیان میدارد چگونه یافتههای پژوهش وی میتواند برای توسعه نظریات، سیاست گذاری برای انجام یک عمل طرح ریزی برنامه ها مهم باشد. اما در پیشنهادات پژوهش محقق میبایست با ذکر جزییات بیان دارد که مسئولان ذی ربط، محققان، نظریه پردازان چه گونه میتوانند از این یافتهها استفاده کنند.
در بسیاری از مواقع محققان در پژوهش خود به کاربردهایی اشاره میکنند که یافتههای آنها به صراحت و به وضوح چنین کاربردی ندارند. برای مثال پژوهش به بررسی میزان شیوع یک بیماری در جامعه پرداخته است. محقق در پایان پژوهش در بخش کاربردهای پژوهش بیان میدارد که:
“نتایج این تحقیق میتواند برای نهادهایی مانند نهاد بهداشت و سلامت در کشف عوامل شیوع این بیماری بسیار موثر باشد”.
در بخش پیشنهادات نیز مینویسد:
“سازمان های ذی ربط میتوانند بر اساس یافتههای این پژوهش عوامل موثر در شیوع این بیماری را از طریق آموزش در مدارس و دانشگاهها و از طریق اطلاع رسانی در تلویزیون به خانوادهها اطلاع دهند”.
همانطور که میبینید محقق در این پژوهش صرفاً به بررسی میزان شیوع بیماری پرداخته و به عوامل شیوع آن در سوال پژوهشی اشارهای نکرده است؛ بنابراین او نمیتواند پیشنهاد یا کاربردی در راستای عوامل شیوع در پژوهش خود منعکس کند. در این مثال او میتواند یکی از کاربردهای پژوهش خود را اطلاع یابی ارگانهای دولتی و نهادهای ذی ربط در مورد شیوع یک بیماری در جامعه بداند و یکی از پیشنهادهای پژوهشی خود را اینگونه مطرح کند:
“پیشنهاد میگردد محققان در پژوهشهای آینده به بررسی عوامل شیوع این بیماری در جامعه بپردازند”.
سفارشات پاورپوینت پذیرفته می شود
قیمت مناسب، امکان اصلاح، پاسخگویی سریع
یکی از سوالات مهم بسیاری از پژوهشگران قبل از ارسال مقاله به یک مجله اینست که تمایل دارند بدانند مجلهای که انتخاب نمودهاند به چه میزان از مقالات دریافتی را پذیرش میدهد و اینکه مدت زمان داوری آنها چقدر طول میکشد. منظور از درصد پذیرش مقاله، نسبت تعداد کل پذیرشهای ارایه شده به تعداد کل مقالات ارسالی به یک مجله است. برای مثال اگر برای مجلهای تاکنون ۱۰۰ مقاله ارسال شده و ۱۰ مقاله از آنها مورد پذیرش قرار گرفته شده است، میتوان گفت نرخ پذیرش آن مجله از زمانی که فعالیت میکند تا کتون ۱۰ درصد بوده است. برخی از پایگاههای علمی برای تعیین درصد پذیرش و مدت زمان تقریبی داوری مجلات روش خاصی را انتخاب کردهاند که عمدتاً برای مجلاتی است که آنها را در پایگاه داده خود نمایه میسازند. دو نوع از این پایگاهها الزویر و اسپرینگر میباشند. این دو پایگاه به صورت کاملاً حرفهای ابزاری را طراحی کردهاند که به پژوهشگران خدمات ارزنده و مفیدی از جمله معرفی مجله، مشخص نمودن درصد پذیرش مقاله در آن مجله و مدت زمان تقریبی داوری مقاله است. در زیر به ذکر روش تعیین درصد پذیرش و مدت زمان تقریبی داوری مجلات در پایگاه علمی الزویر خواهیم پرداخت. البته لازم به ذکر است که ابزار ژورنال فایندری که در این مطلب معرفی گردید صرفاً مجلاتی را نشان میدهد که در پایگاه علمی الزویر نمایه میشوند. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.
+ نامه پذیرش مقاله و سوالات متداول پژوهشگران درباره آن
ابتدا وارد سایتjournalfinder.elsevier.com شوید. سپس عنوان مقاله و چکیده مقاله خود را در مکانهای مشخص شده وارد نمایید.
در این مثال ما عنوان و چکیده یک مقاله را وارد کردهایم. این مقاله در فیلد روانشناسی بوده و بر این اساس ما گزینه life and health science را انتخاب کردهایم. برحسب رشته خودتان حتما میبایست یکی از گزینههایی که در زیر چکیده مقاله آمده را انتخاب کنید. بعد از آن بر روی گزینه find journal کلیک کنید.
همانگونه که مشاهده میکنید، ابزار جستجوی مجلات پایگاه الزویر ۱۰ مجله را برای این مقاله پیشنهاد داده که ما تصویر دو نتیجه آن را در عکس زیر آوردهایم.
همانطور که عکس فوق نشان میدهد، طول مدت داوری مجله اول که ضریب تاثیر هم ندارد حدود ۱۱ هفته طول میکشد و درصد نرخ پذیرش این مجله ۶۴ درصد است. همچنین، مجله دوم با داشتن ضریب تاثیر ۴/۰۹ در ۴ هفته به صورت میانگین داوری مقالات را ارایه میدهد و نرخ پذیرش آن ۱۷ درصد است.
با توجه به این آمار، پژوهشگران میتوانند مجله مورد نظر خود را بسیار سادهتر استفاده کنند. همانطور که مشاهده میشود، مجله اول در مقایسه با مجله دوم ریسک پایین ریجکت شدن را دارد. پژوهشگر باید تخمین بزند که مجله دوم ظاهراً سختگیری زیاد علمی در باره مقالاتی که دریافت میکند اعمال میدارد. این اطلاعات بسیار عالی و ایدهآل هستند تا پژوهشگران با چشم بازتری اقدام به انتخاب و ارسال مقاله خود نمایند.
فرآیند داوری در مجلات مکانیسمی برای کنترل و ارزیابی کیفیت مقالات است. این فرآیند از طریق عدهای از متخصصین و افراد دانشگاهی صورت میگیرد. با این حال، داوران مجله تصمیم نهایی برای پذیرفتن یا رد مقاله نمیگیرند. در بسیاری از مواقع، آنها مشورتهایی در باب تصمیمگیری نهایی درباره یک مقاله صادر میکنند. در همه مجلات علمی، تصمیم نهایی پذیرش یا رد یک مقاله جزو اختیارات ادیتور یا هیئت تحریریه مجله است. در حقیقت این ادیتور مجله است که در محور تصمیم گیری رد یا پذیرش یک مقاله قرار میگیرد. در این مطلب سعی میگردد به تشریح فرآیند داوری مقاله و چگونگی تصمیم گیری نهایی ادیتور پرداخته شود. با چاپ مقالهاوج دانش همراه باشید.
به صورت معمول، بعد از اینکه مقاله به مجله سابمیت میگردد، ادیتور مجله مقاله را به صورت مختصر مورد بررسی قرار میدهد تا ببیند آیا مقاله ارسال شده کیفیت اولیه لازم را برای ارسال به داوری دارد یا خیر. صرفاً بعد از تایید بررسی اولیه ادیتور است که مقاله برای داوران ارسال میگردد. بارها گفتهایم که اگر مقاله یکسری اصول اولیه را نداشته باشد، ادیتور مقاله فوراً مقاله را ریجکت میکند و اصلاً برای داوران مجله نیز ارسال نمیکند. میتوان گفت مهمترین بخشهایی که ادیتور مجله در بررسی اولیه مورد توجه قرار میدهد چکیده مقاله (نحوه نگارش یک چکیده علمی) و کاورلتر مقاله (چگونه یک کاولتر خوب بنویسیم) است. بعد از تایید اولیه مقاله به داوران ارسال میگردد و در نهایت، هیئت تحریریه (Editorial board) مجله یا مدیر مسئول مجله (Editor) بر اساس گزارش هیئت داوران، تصمیم میگیرند که مقاله را یا رد و یا تایید کنند.
تقریباً ۳ میلیون مقاله در عرض یک سال به مجلات ارسال میگردند. نظر به چنین حجم وسیعی از مقالات، مجلات سعی میکنند رویکردی انتخاب کنند تا صرفاً مقالاتی را به فرآیند داوری ارسال نمایند که برخی از اصول اولیه و مهم را داشته باشند. حال سوال اینجاست که این اصول اساسی و اولیه چه چیزهایی هستند؟ معمولاً ادیتورها مقاله ارسال شده را با سه سوال ارزیابی میکنند:
۱- آیا مقاله متناسب با اسکوپ و هدف مجله و حیطههای مورد علاقه آن هست یا خیر؟
۲- آیا مقاله کمترین میزان مورد قبول برای پذیرش را دارد یا خیر؟ آیا محتوا و نحوه نگارش آن و سبک نوشتاری آن به حد کافی خوب است؟
۳- آیا مقاله دستورالعمل ذکر شده برای مولفان را رعایت نموده است؟ (مانند سبک رفرنس نویسی، مباحث مربوط به ویرایش مقاله و …)
با دقت به سوالات فوق، مشخص میگردد که اهمیت نگارش کاورلتر در چه حدی است و چرا باید به مساله فورمتبندی و ادیت مقاله توجه خاص داشت. منظور از فورمتبندی مقاله نیز همان محل قرارگیری جداول، نمودارها، دوستونه یا تک ستونه بودن مقاله، فونت مقاله، فاصله خطوط و موارد اینچنینی است.
ارسال مقاله به داوران
به محض تایید اولیه توسط ادیتور، مقاله برای داوری ارسال میگردد. سه شکل رایج در داوری مقالات همتا وجود دارد که عبارتند از:
۱- داوری یک سو کور: در این نوع داوری همتا اسامی داوران به مولفان گفته نمیشود.
۲- داوری دو سو کور: اسامی داوران و مولفان برای یکدیگر پنهان میماند.
۳- داوری دو سو آشکار: اسامی مولفان و داوران به یکدیگر معرفی میشوند.
عموماً، ۲ تا ۶ داور برای داوری همتا برگزیده میشوند. داوران در حیطه تخصصی که مقاله مربوط به آن است متخصص هستند. مجلات معمولاً گروه متخصصینی از داوران را در حیطه علاقمندیها و اسکوپ مجله گردآوری نمودهاند.
ادیتورها برحسب محتوای مقاله، در انتخاب مجلات حساسیت به خرج میدهند تا بتوانند عدالت را در حق مولفین مقاله رعایت کنند. برای مثال، اگر یک مقاله از نظر فنی در سطح بالایی باشد یا مربوط به چند حیطه مختلف باشد، فرآیند داوری چنین مقالاتی طولانیتر میگردد تا داوران مختلفی آن را بررسی کنند.
برخی مجلات به نویسندگان خود این گزینه را نیز ارایه میدهند که آنها برای داوری مقاله خود، داور معرفی کنند. چنین کاری میتواند زمان جستجوی داور را برای ارزیابی مقاله کمتر کند و فرآیند تصمیمگیری درباره مجله را کوتاهتر کند.
فرآیند داوری زمانی به اتمام میرسد که تمامی داوران گزارش خود را به ادیتور مجله ارسال نمایند. ادیتور مجله معمولاً از داوران درخواست میکند کار داوری را در مدت زمان ۱ ماه به اتمام برسانند. با این حال، برخی از مجلات مکانیسمهایی دارند که بتوانند با استفاده از آنها، زمان فرآیند داوری را کوتاه کنند و یا اینکه زمان تقریبی آن را دقیقتر مشخص کنند.
تصمیم گیری نهایی ادیتور یا هیئت تحریریه برای مقاله
ادیتور مجله یا هیئت تحریریه با عنایت به گزارشات داوران خود درباره یک مقاله، تصمیم نهایی را اتخاذ میکنند. معمولاً تصمیمات هیئت تحریریه و ادیتور یکی از موارد زیر خواهد بود:
۱- پذیرش مقاله بدون اعمال هیچگونه تغییر “accept without any changes”: به منزله آن است که مجله مقاله را در همان شکل اولیه خود چاپ خواهد نمود.
۲- پذیرش با اعمال اندک تغییرات “accept with minor revisions”: این تصمیم به آن مفهوم است که مجله مقاله را چاپ خواهد نمود و مولف نیز میبایست تغییرات اندک ذکر شده را اعمال نماید.
۳- پذیرش (مشروط ) مقاله به شرط اعمال تغییرات گسترده “accept after major revisions”: در این تصمیم ادیتور مجله به مولفان این پیام را انتقال میدهد که کلیت مقاله مورد تایید است اما باید تغییرات گستردهای بر روی مقاله اعمال شود.
۴- تصحیح و ارسال مجدد (رد مشروط مقاله) “revise and resubmit”: در این تصمیم ادیتور به مولفان میگوید تا مقاله را به صورت کامل مورد بازبینی قرار دهند و آن را مجدداً ارسال کنند تا یکبار دیگر مقاله در پروسه داوری قرار گیرد.
۵- رد مقاله (رد مستقیم) “reject the paper or outright rejection”: مجله مقاله را حتی در شرایطی که مولف تغییرات گستردهای هم بر روی آن انجام دهد، چاپ نخواهد کرد.
تصمیم شماره ۱ به ندرت اتفاق میافتد و معمولاً حجم عظمیی از مقالات همواره با اصلاحاتی مواجه میشوند. شماره ۲ معمولاً بهترین نتیجهای است که مولفان به دنبال آن هستند و داشتن اصلاحات مختصر بسیار خوب است. لازم به توضیح است که اگر از سوی مجله، مورد ۵ را دریافت نمودید بهتر است کلاً مجله دیگری را برای ارسال مقاله خودتان در نظر بگیرد زیرا مجله با این پیام مشخص نموده است که مقاله شما هیچ شانسی برای چاپ در آن مجله ندارد. این پیام میتواند دلایل مختلفی مانند عدم تناسب مقاله با اسکوپ مجله یا موارد دیگر داشته باشد. اگر مجله تمایل به چاپ مقاله شما را دارد، مقاله را رد مشروط میکند تا شما با داشتن امید چاپ شدن، اصلاحات و تغییرات مدنظر آنها را انجام دهید.
بنابراین، مولفان فقط با دیدن رد مستقیم مقاله میبایست مطمئن باشند که دیگر شانسی وجود ندارد. مابقی تصمیماتی که مجله برای شما میگیرد نشان میدهد که امیدی برای چاپ مقاله وجود دارد و شما میبایست تغییرات را انجام دهید.
در نهایت باید بگوییم که داوران مجله اغلب تمایل به پذیرش مقاله دارند تا رد مقاله. حتی میتوانیم بگوییم که ادیتور مجله یا هیئت تحریریه گاهی مقالهای که از نظر داوران مورد تایید قرار میگیرد را نیز رد میکنند و دوست دارند از بین مقالات پذیرفته شده در داوری، مقالاتی را که بیشترین ارزش و اعتبار را دارند چاپ کنند. نقش داوران مجله کمک به رشد و پیشرفت مولفان و مقالات آنهاست و در نهایت آنها تصمیمی در خصوص چاپ نهایی مقاله نمیگیرند. اما این موضوع را مولفان باید در نظر بگیرند که هیئت تحریریه یک مجله برای جلب خوانندگان بیشتر برای مجله خود، سعی دارند تاپترین، جالبترین و علمیترین مقالات را از بین مقالات ارسالی برای آنها جهت چاپ نهایی در مجله خود انتخاب کنند. ادیتور مجله و هیئت تحریریه علاوه بر فاکتورهای علمی، به فاکتورهای دیگر مانند جلب حداکثری مخاطبین و موارد دیگر نیز توجه دارند.
فرض کنید در ابتدای پژوهش با بررسی ادبیات پژوهش موجود، دو یا چند فرضیه مطرح مینمایید، پژوهش را بر اساس آنها اجرا کرده و دادهها را جمع آوری میکنید. بعد از تحلیل یافتهها و دادهها متوجه میشوید که فرضیاتتان مورد تایید قرار نگرفتهاند. به این حالت یافتههای منفی اطلاق میشود. در این مطلب به سراغ این مساله رفتهایم که چرا مجلات علمی تمایل به انتشار یافتههای منفی ندارند؟
منظور از یافتههای منفی به یافتههایی گفته میشود که مغایر با نتایج اغلب پژوهشها در حیطه خود است. برای مثال پژوهشهای بسیاری وحود دارد که تاصیر اضطراب در پیشرفت تحصیلی را مورد تایید قرار میدهند و اعتقاد دارند که اضطراب بالا میتواند مانع پیشرفت تحصیلی شود. حال، پژوهشی ادعا دارد که اضطراب بالا هیچ تاثیری در پیشرفت تحصیلی ندارد و یا اینکه بر پیشرفت تحصیلی تاثیر مثبتی میگذارد. به نتایج چنین پژوهشی یافتههای منفی گفته میشود.
معمولاً نتایح مغایر و منفی در صورتیکه از پژوهش وابسته به ارگان بسیار معروف یا پک پژوهشگر بسیار مجرب باشد و آنهم در حدی که به اصطلاح تمامی توجهها را به خود جلب کند، مجلات رغبت دارند آنها را منتشر سازند اما در غیر اینصورت رغبتی برای چاپ و نشر آنها ندارند. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.
۱- مجلات معمولاً برای چاپ مقالاتی که دارای یافتههای مغایر هستند علاقمند نمیباشند. این عدم علاقه معمولاً از آنجا نشات میگیرد که مجلات بیشتر گرایش دارند مقالاتی را که حاوی یافتههای روبه جلو هستند را چاپ کند. منظور از نتایج روبه جلو نتایجی است که موید یافتههای قبلی هستند و آنها را تایید میکنند و در کنار آن چیز جدیدی نیز به آنها اضافه میکنند. یافتههایی که در تناقض با حجم وسیعی از یافتههای مقالات دیگر است و محتوای آنها بیشر درباره چرایی عدم درست بودن یک قضیه یا ارتباط است مورد علاقه مجلات نیست.
چرا مجلات علمی تمایل به انتشار یافتههای منفی ندارند؟
۲- دلیل دیگر عدم تمایل مجلات به یافتههای منفی و مغایر مربوط به ضریب تاثیر مجلات است. ادیتورها معمولاً اطلاع دارند که مقالاتی که یافتههای منفی و مغایری دارند معمولاً از سوی مقالات دیگر مورد استناد دهی قرار نمیگیرد و بنابراین مجله آنها با چاپ چنین مقالهای متحمل زیان خواهد شد. ادیتورها بیشتر دوست دارند مقالاتی چاپ کنند که احتمال میدهند میزان استناد دهی محققان به آنها زیاد خواهد بود.
۳- سومین دلیل رد اینگونه مجلات به خاطر آن است که ادیتورها باید وقت و هزینه بسیار زیادی صرف کنند تا بفهمند که آیا این نتایج منفی و مغایر در شرایط دقیق علمی و زیر نظر یک فرد یا گروه کاملاً متخصص بدست امده است یا خیر؟ بنابراین، به جای صرف وقت و هزینه برای تعیین صحت یافتهها راحتترین کار ممکنه را انجام میدهند که همان ریجکت مقاله و پذیرش مقاله دیگر به جای آن.
در نهایت باید مطرح کنیم که مقالاتی که یافتههای متعارض و منفی دارند و فرضیات آنها تایید نشده است برای پیشبرد علم بسیار سودمند است. بارها دیده شده است که دانشجویان در دفاع از پایان نامه و یا مقاله خود ناچار شدهاند که یافتههای خود را دستکاری نمایند تا فرضیات مورد تایید قرار گیرد. و یافتهها متعارض با پژوهشهای دیگر نباشد. چنین رویهای از سوی مجله، دانشگاه یا هر سازمان و نهاد علمی نیز که باشد مورد تایید نیست اما بهترین راهحل آن دقت هرچه بیشتر در اجرای شفاف و علمی پژوهش است تا نتایج اشتباهی بدست نیاید. منفی یا مثبت بودن نتایج به معنای اشتباه در فرآیند انجام پژوهش نیست.